zondag 29 januari 2012

REVIEW: Guitar Hero - Van Halen

Het is af en toe heerlijk om even te jammen met een muziekgame. Ik heb een elektrische gitaar aan de muur hangen, maar even erop leren spelen is andere koek, dus de smoes om een Guitar Hero-game te pakken is er al snel. Toch is het af en toe tijd voor wat vernieuwing en de nodige andere songs. Biedt Guitar Hero: Van Halen je waar voor je geld?

Wij zijn van Van Halen..
Hoewel de jongens van Van Halen Nederlands bloed hebben, zijn ze toch echt een Amerikaanse band gestart. Deze rockers staan bekend om hun jaren ’70 sound met de nodige gitaarsolo’s die ‘bands der grooten’ er allemaal wel uit weten te persen. Toch kent Van Halen een geheel eigen geluid en zeg je ‘Oh ja!’ als je nummers hoort als Ain’t Talkin’ Bout Love, Panama, Jump en Runnin’ With The Devil. Guitar Hero: Van Halen bevat 25 uiteenlopende hits van de band met daarnaast een tracklist vol nummers van Deep Purple, Weezer, Foreigner, Queen, Foo Fighters en nog veel meer. Negentien gastartiesten zitten verwerkt in deze versie van Guitar Hero.

De carrière in de game begint met een daverend concert dat Van Halen neer weet te zetten. Of eigenlijk jij, die aan het roer staat met een instrument. Een sterk ogend begin laat je uiteindelijk verder gaan in de reguliere carrière. Je kiest een bandnaam, een random band of creëert handmatig een band naar eigen smaak. Het verloop van deze modus is zoals altijd hetzelfde. Rock zo foutloos mogelijk de songs en je speelt nieuwe nummers en locaties vrij. In totaal tour je door acht verschillende landen en staten, inclusief Nederland.

Solo, of als band?
Net als in andere versies van Guitar Hero, kun je in Van Halen uiteraard ook een band starten. Het is mogelijk in de huiskamer met vrienden te jammen, maar je kunt tevens online een band starten en het opnemen tegen anders bands, over heel de wereld. Kies een Van Halen personage, een reguliere rocker die in het spel zit verwerkt of bouw je eigen metalhead, alles is mogelijk. Het leuke aan het online spelen met een band is dat de scores worden bijgehouden en je dus precies kunt zien hoe goed je bent in verhouding met andere spelers. Bovendien wordt er een lijst bijgehouden waar Guitar Hero-dagen en toernooien op staan.

Rocken voor weetjes
Als je in Van Halen nummers succesvol voltooit, speel je tevens extra’s vrij. Er zijn dan twee features te kiezen. Als eerste wil je misschien eindelijk de lyrics van een nummer weten om eindelijk keihard mee te kunnen zingen. Dat kan. Je kunt de songteksten aanzetten om zo mee te kunnen blèren. Daarnaast is het mogelijk rockfeiten te selecteren. Hierdoor kom je alles te weten over de meest uiteenlopende bands en nummers, wie welke songs heeft geschreven en bedacht en welke gedachte er achter een bandnaam zit. Erg leuk allemaal en onbewust leer je er nog wat van.

Vechten om de winst
Toch is er niet veel vernieuwing te vinden in deze muziekgame; er zijn een paar extra ‘wapens’ geïntroduceerd voor de Battle. Als je genoeg powerups hebt aangeslagen, kun je het scherm van de tegenstander zwart maken. Hij zal dan verdomd goed moeten weten waar de noten zitten, wat de uitdaging alleen maar groter maakt. Een tweede wapen is dat er twee keer zoveel noten verschijnen, hoewel een deel grijs gekleurd is. Als je deze grijze noten raakt, ontploffen ze en daalt je respect als aanstormend rockgod vlug.

De kleine vernieuwingen en de Van Halen sfeer weten deze Guitar Hero-titel neer te zetten als een heerlijke muziekgame. Grafisch ziet het spel er gewoonweg strak uit en de tracklist is zeker om van te smullen. Niet alleen de nummers van Van Halen klinken zoet, maar nummers als Best of You van Foo Fighters, I Want It All van Queen, Master Exploder van Tenacious D, Painkiller van Judas Priest, Space Truckin’ van Deep Purple en White Wedding van Billy Idol spelen ook ontzettend lekker weg.

Misschien lijkt Guitar Hero: Van Halen voor de fans van de band, maar de bekende songs van deze groep moeten haast wel voor de meeste mensen lekker in de oren klinken. Naast Van Halen zijn er negentien hele vette gastartiesten te vinden met heerlijke nummers, dus qua tracklist en bijbehorende sfeer is deze game erg sterk. Jammer genoeg kent deze Guitar Hero weinig vernieuwingen. Een paar nieuwe wapens voor de Battle modus en coole rockfeiten, maar daar houdt het wel op. Speel je het liefste gewoonweg nieuwe, gitaarsoloachtige rocksongs, dan is Guitar Hero: Van Halen zeker een aanrader. Zoek je liever naar vernieuwing, dan zou ik twee keer nadenken voordat je hem haalt. Hij rockt wel! (8,0)

Bron: GamersNET