vrijdag 10 februari 2012

REVIEW: Patapon 3

Daniël de Zwart

PATA-PATA-PATA-POOOOON! Inderdaad, de exclusieve ritmische serie voor de PlayStation Portable komt met het derde deel in de reeks. En hoewel ik spijt heb dat ik de vorige Patapons weinig heb gespeeld, mede door de hoge moeilijkheidsgraad, ben ik blij dat mijn PSP weer wat uurtjes mocht draaien om Patapon 3 mijn ritme terug te geven. Ik heb er nog slapeloze nachten van.

Where that story ended.. this one begins
Hopelijk herinner je het einde van Patapon 2 nog, mits je de game hebt uitgespeeld natuurlijk. Dan zul je nu erg blij zijn om te horen dat Patapon 3 direct doorgaat waar het vorige deel ophield. Voor de vergeetachtige mensen; deel twee eindigde met de gevonden Verboden Kist. Omdat de Patapons nieuwsgierig waren, werd de kist geopend, waarna iedereen in steen veranderde. Ook jij, als god, bent niet meer wat je geweest bent. Een zilveren Hoshipon komt echter de kist uit en wekt je; je merkt dat je bent ontwaakt in het lichaam van een Patapon, maar dan met krachten. Je bent nu een held die het kwaad, dat uit de Verboden Kist is vervlogen, te verdrijven. Een lekker luchtige storyline met de nodige tekstuele humor die goed tot zijn recht komt.

Als het verhaal begint, kun je uit drie superheldenklassen kiezen met elk een uniek wapen: zwaard met schild, boog of speer. Drie klassen lijken misschien weinig, maar er zijn genoeg mogelijkheden tot upgraden en aanpassen. Met de boog ben je bijvoorbeeld erg goed in langeafstandsaanvallen en met het zwaard en schild ben je een verdediger om je Patapon-genoten beter te beschermen.

Drum ’n bass
Maar waar draait Patapon nu om? Het principe is simpel: met de knoppen op je PSP het ene na het andere ritme door de Patapons laten creëren. Elke beat kent een eigen commando en daarmee dus een eigen combinatie van knoppen. Met PATA-PATA-PATA-PON loop je bijvoorbeeld vooruit en verder kun je aanvallen, verdedigen, herstellen etc. Je moet echter wel op het ritme van de achtergrondmuziek je eigen commando’s produceren, want speel je uit de maat, dan doen je Patapons niets. Ga je echter consequent en secuur te werk, dan krijgen je Patapons tijdelijk een sterkere of speciale aanval met de ‘fever’.

Dit is allemaal niet veel anders dan de vorige delen, maar Patapon 3 maakt het wezenlijke verschil door van een RTS-achtige game richting een RPG te gaan. Inclusief je held ga je nu namelijk met vier Patapons de strijd aan, met daarnaast de vlaggendrager. Deze vlaggendrager is jouw symbool op het slagveld, want als hij dood gaat, verlies je direct de missie. In de verschillende gebouwen in het kamp kun je gevonden voorwerpen verkopen, je wezens voorzien van wapens, missies selecteren of bij de smid wapens upgraden. Het is immers belangrijk je strijders van steeds beter materiaal te voorzien en speciale vaardigheden toe te wijzen. Een boogschutter kun je de feature ‘Snelvuur’ toewijzen, waardoor pijlen sterker worden en hij er meerdere tegelijkertijd afvuurt. De ridder kan daarnaast een fatale klap uitdelen met zijn special. Naarmate je verder komt, hoe uitgebreider en cooler je Patapons worden. Hier is echter Ka-ching voor nodig, de munteenheid in de Patapon-wereld. Dit verdien je naast verkopen ook door vijanden te verslaan.

Uitgebreide klassen
Je kunt je Patapons tevens verder uitwerken in de nodige klassen. Voor elke missie kun je de uitrusting van elke vechter wijzigen en met bonussen kun je bijvoorbeeld voor meer kracht of weerstand kiezen, zodat je jouw Patapons balanceert op elke vaardigheid waar jij bij denkt dat het slim is. Je kunt de ridder sterk maken voor de aanval, maar je kunt er ook voor kiezen dat hij genezer is tijdens het ‘herstel’-commando. Een boogschutter kun je veilig opstellen in de verte, maar je kunt hem tevens toewijzen dat hij het team beschermt met ijsmuren. Bevries je liever vijanden, of wil je ze in slaap brengen, of hou je van leedvermaak en wil je ze brandend zien rondrennen? Je bent vrij om je wapens om te bouwen zoals jij dat wilt en dat geeft echt de nodige diepgang in de game. Zo zijn er in totaal zeven klassen voor de verschillende soorten Patapons. Door ervaring op te doen, worden je strijders natuurlijk steeds beter in hun vaardigheid, en zul je de nieuwe moeten gebruiken om nog verder door te groeien. En alles is wel te upgraden, van wapens tot helmen en van schilden tot schouderbladen. Je kunt ook voor de gemakkelijke weg kiezen als je geen zin hebt om je Patapons voor elk gevecht klaar te stomen. Met de optie ‘optimaliseren’ zet de computer de standaard spullen klaar die een voordeel kunnen hebben in het desbetreffende klimaat.

Hetzelfde, maar een ander jasje
Het is erg leuk dat de ontwikkelaar niet voor het oude geluid heeft gekozen – hoewel de basis van Patapon 3 als een huis blijft staan, maar dus met RPG-elementen aan komt zetten. Dit geeft de serie verfrissing en doet het absoluut wat nieuws. Door een kleiner leger van soldaten te selecteren, ben je verplicht je veel meer op dit leger te focussen qua upgraden, vaardigheden toepassen en het mooi maken van je Patapons. Een beetje jammer is dat de ontwikkelaar geen moeilijkheidsgraden in de game heeft gestopt. Zo is het spel wel een stuk toegankelijker en dus minder die-hard, maar zullen de fans iets sneller afhaken. Uit je ritme slaan heeft minder consequenties en de reeks voelt niet meer zo hardcore. Aan de andere kant is het slim je te wenden tot het RPG-jasje, want er zitten zeker gevechten bij die de fan van het eerste uur uitdaging bieden.

Daarnaast is Patapon 3 grafisch niet veel veranderd. Het ziet er wellicht wat strakker uit, de Patapons zijn anders vormgegeven en hebben de nodige bepakking na het upgraden en er zijn nieuwe geproduceerde levels, maar het oogt allemaal vertrouwd. Een verandering is de intro als je de game opstart; dat is nu volledig en schitterend in 3D met een keiharde rock-soundtrack. In-game klinken de combinaties van trommels en Patapon-geroep nog steeds fantastisch en zit de sfeer er gewoonweg prima in. Een minpuntje is wel dat de achtergrondgeluiden tijdens de harde gevechten soms iets te veel naar de voorgrond deinst, wat je uit het ritme kunt halen.

Een leuke feature is verder de connectiemogelijkheid met Patapon 2. Je kunt je savegame importeren voor de nodige gegevens. Als je dit niet hebt moet je even een naam verzinnen voor je held.

Multi-PATAPON
Patapon 3 biedt een multiplayer, maar die was voor ons helaas nog niet te testen. Toch even een woordje hierover: het spel is via het PlayStation Network online te spelen, zowel co-op missies als met drie vrienden tegen andere (echte) superhelden strijden. Ook kent deze game een clanondersteuning, wat alleen maar betekent dat het online gedeelte wordt gestimuleerd en ook aan de fans net dat beetje extra schenkt.

Conclusie
Ontwikkelaars Japan Studio en Pyramid zetten met Patapon 3 weer een sterke game in de reeks neer. Het vertrouwde stijltje met de verslavende trommelbeats vechtend over slagvelden blijft een sterke formule, met de vernieuwingen op het gebied van RPG-elementen. Het upgraden en uitbreiden van klassen geeft net die andere wending aan het spel en het laat je veel meer op je Patapons focussen. De game is toegankelijker en iets makkelijker gemaakt, doordat het ritme verstoren niet direct desastreus is. Echter, meerdere niveaus van moeilijkheid had van mij wel gemogen. Dan was het een spel voor iedereen, gezien de doorgewinterde fan deze wellicht iets te makkelijk vindt. Hierbij niet gezegd dat Patapon 3 geen uitdaging biedt, want dat biedt het wel. Ook de achtergrondgeluiden hadden meer op diezelfde achtergrond mogen blijven, omdat dit sporadisch irritant kan zijn voor het ritme. Verder ziet Patapon 3 er fantastisch uit en zorgt het voor vele uren ritmisch vermaak. (9,0)

Bron: GamersNET

Geen opmerkingen:

Een reactie posten