zondag 29 januari 2012

REVIEW: MotoGP 09/10

De laatste paar jaar volg ik de MotoGP een stuk minder, maar het blijft fascinerend en spannend om op de buis te kijken. Meestal had ik na zo’n GP zin om zelf te racen, alleen die oudere MotoGP-games begonnen op den duur toch te vervelen. Monumental Games mag onder het zeil van uitgever Capcom laten zien wat ze in huis heeft. Een strategische opzet met helaas een wat goedkoper meubilair.

Seizoen 09/10?
Waarom heet deze MotoGP-titel nu 09/10? Heel simpel, het heeft te maken met licentierechten. Deze worden vaak pas vrijgegeven net voor het begin van een seizoen, wat het onmogelijk maakt om op vrijwel hetzelfde moment een game uit te brengen. Ontwikkelaar Monumental brengt de 2010-versie uit, met de licenties van het 2009-seizoen. Inderdaad, je rijdt dan alsnog met een verouderde versie, maar het is de bedoeling de licenties van aankomend seizoen gratis als downloadable content aan te bieden via het PlayStation Network en Xbox LIVE. Wat mij betreft een strategische en erg slimme zet, waar veel fans erg blij mee zullen zijn.

Toegankelijk rubber
Heerlijk, als je na wat matige MotoGP’s aan een frisse start mag beginnen, want wij hebben de hoop nog niet opgegeven en dat is maar goed ook. Monumental Games laat zien dat ze een overheerlijke racegame neer kan zetten. MotoGP 09/10 laat de simulatie achter zich en richt zich meer op arcade racen. Dit pakt uitstekend uit, want de serie wordt meteen een stuk toegankelijker. De besturing is even wennen, maar het is absoluut geen vervelende taak om het onder de knie te krijgen, de motoren rijden uitermate soepel. Je kunt bovendien gemakkelijker fouten maken zonder onderuit te gaan, de AI is iets versoepeld, maar zeker niet verslechterd. Daarnaast maken je tegenstanders ook fouten en rijden ze op een gemiddeld niveau niet zo agressief meer, wat de gameplay in dat opzicht realistischer maakt.

Onderaan de carrière
Eindelijk is de carrièremodus van een MotoGP-game met zorg ontwikkeld. Het is niet mogelijk direct bij de GP-klasse te beginnen, wat wellicht voor de casual speler een minnetje is, maar ik vind het persoonlijk erg uitdagend. Je kiest de 125CC-klasse, een rijder, een team, kleuren en een kale motor. Je zult je echt omhoog moeten werken om de top te bereiken. Dit doe je door kwalificaties te rijden en races zo goed mogelijk te eindigen, wat ervoor zorgt dat je opgemerkt wordt. Hoe beter je rijdt, hoe meer sponsoren je willen ondersteunen en hoe voller je racemobiel raakt met stickers. Het is bovendien mogelijk personeel aan te nemen, zoals PR-medewerkers, die de beste teams in het oog houden en monteurs, die jouw motor verbeteren.

Dat is tevens een erg sterk punt aan dit spel. Door personeel aan te nemen, verbetert je reputatie, maar ook je motor. Monteurs kunnen onderzoeken wat goed is en je kunt zelf elk motorisch onderdeel toevoegen om je racemonster zo goed mogelijk af te stellen. Wil je betere acceleratie, een hogere topsnelheid of misschien kwalitatieve banden? Het kan allemaal en het is te merken bij een volgende rit. Je voelt prima aan of de tweewieler beter op de weg ligt of dat je tegenstanders gemakkelijker bijhoudt. Het is geen ontzettend diepgaand systeem, maar juist toegankelijk.

Punten verdienen
Een motor upgraden lukt niet zomaar; er zullen punten moeten worden verdiend. Dit doe je op verschillende manieren als foutloze stukken en perfecte lijnen te rijden, racers in te halen, te slipstreamen en te showen met wheelies. Verdiende punten laten je niveaus stijgen, waardoor je betere staffmembers kunt aannemen, hogere sponsoren kunt krijgen en zelfs betere motoren kunt kiezen. Er gaan echter punten af als je crasht of de terugspoelmogelijkheid benut. Maak je namelijk een fout, dan kun je een stuk terugspoelen om dezelfde route te verbeteren. Dit kost je wel de nodige punten, dus je zult keuzes moeten maken. Dit systeem zorgt er ook meteen voor dat het interessant is om veel tijd in trainen en kwalificaties te steken op elk circuit.

Andere rubbersoorten
Naast de carrière zijn er meerdere modi te vinden. Zo kun je een kampioenschap beginnen, wat eigenlijk niet meer is dan races rijden buiten de carrière, maar dan korter. Met Arcade zul je zo goed mogelijk moeten rijden, aangezien er een teller afloopt. Staat deze op nul, dan krijgt je een Time Out, waarna je na stilstand een continue in kunt schakelen. Je verdient tijd door in te halen, te slipstreamen en perfecte lijnen te rijden. Dan is er nog de Time Trial en de naam zegt het al, tracks zo snel mogelijk berijden is hier de opdracht. Tevens is er een (offline) multiplayer aanwezig, die we helaas met de review code niet hebben kunnen testen.

Een kleine smet die aan MotoGP 09/10 zit, zijn de graphics. Het ziet er prima uit, maar weet helaas niet te overdonderen, zowel ingame als de replays. Er missen details en soms kunnen de animaties iets vloeiender. Als die elementen net wat beter waren gepoetst, had deze game een halve punt hoger gescoord, want de gameplay zit voortreffelijk in elkaar. Verder is het geluid netjes, de motoren klinken aangenaam en Capcom heeft een heerlijke soundtrack aan de haak weten te slaan.

Capcom heeft er goed aan gedaan de rechten van MotoGP over te nemen en Monumental Games op de serie te zetten. We kunnen eindelijk weer een volwaardige motorracegame verwachten met 09/10. De gameplay voelt keurig afgewerkt en gebalanceerd aan en met de carrière kun je je urenlang vermaken en opwerken tot de GP-klasse. Het aannemen van personeel en het upgraden en aanpassen van de motor zit goed in elkaar en voegt ook daadwerkelijk wat toe wat betreft diepgang. Deze game is arcade, maar geeft met dit soort elementen net dat tikje realisme. Grafisch is het wat goedkoper meubilair op het totaal en het is jammer dat het niet opgepoetst kon worden, toch kunnen de fans met een kloppend hart adrenaline op gaan wekken. MotoGP is terug! (8,5)

Bron: GamersNET