maandag 20 februari 2012

PREVIEW: Dungeon Hunter: Alliance

Daniël de Zwart

Het is alweer Gameloft die in samenwerking met Ubisoft een game uitbrengt. Naast Asphalt is ook de RPG Dungeon Hunter van oorsprong een reeks die voor de smartphones is gemaakt. Echter, nadat Dungeon Hunter: Alliance vorig jaar al voor de PlayStation 3 verscheen, komt Ubisoft nu met dezelfde versie, maar dan voor de PlayStation Vita. En ja, een RPG op deze handheld smaakt naar meer.

Dode koning leeft
Voor de onbekenden onder ons, Dungeon Hunter: Alliance is een Hack ’n Slash-game met vlagen RPG-elementen. Het camerastandpunt doet denken aan dat van Diablo en ook de omgevingen vertonen tekens van vergelijking. Het verhaal echter laat je als koning kerkers bewandelen waarbij je skeletten, zombies en enorme bazen moet verslaan. Het vreemde is, jij als koning bent vermoord door jouw opvolgster en zij vernielt alles wat maar met het koninkrijk te maken heeft, dus ook de feeën die er leven. Natuurlijk, hoe clichématig misschien, pikken de feeën dit niet en wekken de koning tot leven om wraak te nemen. En jij als grootmacht mag alles weer opknappen met de nodige leuke tools als wapen.

Klasse
Zoals elke RPG, kun je ook in Dungeon Hunter een klasse kiezen waar je de game mee speelt. Alliance biedt drie klassen, te noemen, Rogue, Warrior en Mage. De Warrior kiest logischerwijs voor de brute aanval met veel damage, terwijl de Rogue meer aanvallen van veraf plant. En zoals de Mage al doet vermoeden, is deze klasse geschikt voor de nodige spreuken en magie. Zodoende heeft de laatstgenoemde klasse de sterkste spreuken, maar door de feeën kunnen ook de andere twee klassen magie gebruiken. Een fee equip je in principe als wapen, of in ieder geval net als een wapen. Na het selecteren van alle gebruikelijke trekjes in een RPG, waan jij je door een wereld vol kerkers, grotten en dorpen die je kunt verkennen. Uiteraard kun je overal en nergens queesten aannemen van mensen die je hulp kunnen gebruiken. Het vechten tegen wezens en monsters schenkt je ervaringspunten waardoor je sterker wordt, ze laten items vallen zoals wapens of goud en los daarvan zijn overal in de wereld verborgen items te vinden. Met het verzamelde goud kun je bijvoorbeeld nieuw wapentuig aanschaffen.

Kleine aanpassingen
Natuurlijk is het niet helemaal raar dat Gameloft en Ubisoft zo gemakkelijk met elkaar omgaan, als ik jullie vertel dat beide bedrijven zijn opgericht door de Guillemot-familie. Een port van de PlayStation 3-versie van Dungeon Hunter: Alliance was dan ook snel gerealiseerd, maar de PlayStation Vita mag natuurlijk een iets andere game verwachten. Het verschil zit hem dan ook in de besturing. Het lopen van je karakter, dat je overigens vrij uitgebreid qua uiterlijk, wapens en speciale krachten kunt aanpassen, doe je gewoon met de analoge sticks, maar de menu’s en het selecteren van voorwerpen, wapens en andere mogelijkheden doe je simpelweg met het touchscreen.

Dungeon Hunter: Alliance was op de PlayStation 3 wel aardig, maar voor de Vita-versie mogen we toch wat verbeteringen verwachten. Vooral klachten op het gebied van de multiplayer waren te merken. De co-op modus bleek matig, dus het is aan Ubisoft en Gameloft om hier aan te sleutelen om de game voor de handheld een stuk toegankelijker te maken.

Voorlopige conclusie
Een game als Dungeon Hunter: Alliance doet niets meer en niets minder tot nu toe. Het oogt prima, maar vertoont qua uiterlijk en camerastandpunt gelijkenissen met Diablo. Originaliteit, ook in het geval van het verhaal, is niet heel groots, maar de game speelt lekker weg. Er zijn bovendien genoeg keuzes in de drie klassen, die je uit kunt bouwen tot karakters met verschillende wapens, een ander uiterlijk en de nodige magie. Wel is er hoop dat de schoonheidsfoutjes worden weggewerkt en dat de (co-op) multiplayer beter in staat is rechtop te blijven staan. De eerste Hack ’n Slash RPG voor de PlayStation Vita is een feit, al zullen we even op het eindoordeel moeten wachten of het de aankoop waard is.

Bron: GamersNET

Geen opmerkingen:

Een reactie posten