maandag 20 februari 2012

PREVIEW: Asphalt Injection

Daniël de Zwart

Vorige week was het tijd voor Ubisoft. Vier launchtitels voor de PlayStation Vita van dit bedrijf waren speelbaar en vandaag is het tijd voor Asphalt Injection. Deze reeks is vooral bekend onder smartphone-bezitters, want Asphalt verschijnt voor iOS, N-Gage, Android en andere mobiele platformen. Ook de PlayStation Portable en Nintendo DS mochten van deze games profiteren, hoewel ze niet heel positief werden beoordeeld. Met Asphalt Injection maakt ontwikkelaar Gameloft de overstap naar de PlayStation Vita, maar of dit zo’n goede launchgame is?

Arcade
Asphalt Injection zal zich het meest kunnen kenmerken met Asphalt 6: Adrenaline, een game voor de smartphones. De arcade stijl is er aan af te lezen, want zowel snelheid, boostend en driftend door de bocht als ‘Eliminations’ – te vergelijken met de Takedowns uit Burnout – staan aardig centraal in deze racegame. Qua modi op e Vita-versie moeten we denken aan Normal Race, Beat ‘em All, Under Pressure, Elimination en Cop Chase.

Op de tracks, die zeker divers zijn in de verscheidene steden, zul je natuurlijk als eerste moeten eindigen, alle auto’s laten crashen of moeten ontsnappen aan de politie. Daar krijg je hulp bij, want je hebt een boostmeter. Deze is op te vullen door te driften, wat overigens zeer stroef overkomt, of door de nodige pick-ups. Het doet aan Mario Kart denken, alleen heb je in Asphalt Injection maar twee soorten pick-ups. Blauwe en gele boost pakketten zorgen ervoor dat je boostmeter opvult, en je dus een tijdelijke snelheidsverhoging krijg, en pakketten waarmee je geld verdient. Met dit geld kun je nieuwe, snellere auto’s kopen. Zodra de boostmeter volledig is gevuld, kun je zelfs in Adrenalinemode over de weg scheuren. Je voertuig bereikt snelheden waar je eng van wordt en je bent onsterfelijk voor even. Bij een normale boost kun je nog wel crashen als je tegen verkeer botst of wordt geramd door een tegenstander.

In je eigen stijl besturen
Ontwikkelaar Gameloft heeft voor Asphalt Injection, als het om besturing draait, zes verschillende control schema’s gemaakt voor de PlayStation Vita. Gamers die graag met andere games alle Vita-functies willen benutten, maar met een racegame klassiek met de knoppen willen spelen, dan kan dat. Echter, ook de touchpad kan gebruikt worden. Dit werkt aardig, maar omdat deze Asphalt gewoonweg nog niet af lijkt, is het arcadegevoel, vooral in de bochten, lastig goed te noemen. De races zijn niet heel gemakkelijk, maar uitdaging op het gebied van vernieuwende gameplay is er niet.

Ook grafisch en de physics voelen standaard aan en imponeren eigenlijk nergens. Ja, het is een racegame op de Vita, dus het zal vast de mooiste racer zijn op een handheld. Maar we hebben al Uncharted: Golden Abyss, Rayman: Origins, LittleBigPlanet en Resistance: Burning Skies gezien en dan merk je toch dat Asphalt Injection daar buiten valt. De game ondersteunt wel Live Area, zodat je de vorderingen van je vrienden in-game kunt zien.

Voorlopige conclusie
Het simplistische dat Asphalt altijd al is geweest op de smartphones, wordt jammerlijk ook overgezet op de PlayStation Vita. De reeks is leuk om even tussendoor op je smartphone te doen voor een lekker prijsje, maar Gameloft had best meer aandacht aan de Vita-versie mogen besteden. Het biedt weinig echte vernieuwing, hoewel het lekker wegspeelt, maar het driften voelt dan weer stroef aan. Gelukkig kent Injection wel de nodige modi en een flink aantal races alsook auto’s, om toch wat uurtjes tussendoor te spelen. Een echte topper zal deze game echter niet worden.

Bron: GamersNET

Geen opmerkingen:

Een reactie posten