maandag 20 februari 2012

PREVIEW: Rayman: Origins Vita

Daniël de Zwart

Het afgelopen najaar merkten we aan het kleurrijke Rayman: Origins dat de reeks weer helemaal terug is. Ubisoft pakt het dan ook groots aan, want op elk vindbaar platform is de game te vinden, waarvan sommigen in de nabije toekomst pas in de winkels liggen. De PlayStation Vita krijgt ook haar versie en lanceert direct met de handheld, op 22 februari.

Vita-functie
Er is vanzelfsprekend een review op GamersNET te vinden van Rayman: Origins, maar toch moet de PlayStation Vita-versie even besproken worden. Het spel voor Sony's handheld is precies hetzelfde als alle andere versies, maar moet zich met de innovatieve functies van het apparaat onderscheiden. In mijn eerste speelsessie heb ik er nog niet veel kunnen ontdekken in de met rijkelijke kleuren gevulde wereld van Rayman. Zoals op een smartphone of tablet is het mogelijkheid meer of minder zicht te creëren door in en uit te zoomen. Dit doe je door twee vingers naar elkaar toe of van elkaar af te bewegen op het touchscreen. Het scherm van de Vita is logischerwijs kleiner dan een televisie, dus dan kan het gemakkelijker zijn het speelveld van dichtbij te onderzoeken. Heb je liever overzicht, dan zoom je uit, maar dan is alles minder in detail te volgen. Naast het touchscreen werkt ook de touchpad aan de achterkant mee, want door erop te tappen kun je met Rayman langere stukken vliegen. Niet heel veel functies tot nog toe dus, maar de herkenbare PlayStation-besturing is vertrouwd en de platformer speelt daardoor voortreffelijk.

Dezelfde ervaring
Zoals gezegd is Rayman: Origins geen spat anders dan de PlayStation 3- en Xbox 360-versie, maar het was dan ook niet de bedoeling een andere titel af te leveren voor de Vita. De ontwikkelaar legt de prioriteit op een volledige port van de consoles en de ervaring is dan ook eender. Een enig gemis is de coöperatieve modus, maar de Ghost-trialmodus compenseert dit gedeeltelijk. Je beweegt in de stijlvolle, geweldig getekende Rayman met de analoge sticks en met de andere knoppen, waarvan de schouderknoppen een onderdeel uitmaken, voer je bepaalde acties uit, zoals springen, slaan en sprinten.

De snelle gameplay bestaat ook op de PlayStation Vita en de platformactie is in volle glorie te beleven. Nu staat PlayStation niet bekend om haar korte laadtijden, maar in het geval van Origins is dit imago weggevaagd. Voor deze game dan. De snelheid blijft erin, omdat de levels en werelden zeer snel laden en je dus door kunt spelen alsof het niets is. Deze titel lijkt dan ook perfect voor een handheld, omdat een snelle speelsessie onderweg gewoonweg mogelijk is, dit in tegenstelling tot sommige games voor de PlayStation Portable. Een minpunt kan de hoge moeilijkheidsgraad zijn, want als je niet je emoties kunt onderdrukken tijdens het gamen, dan kan het zijn dat medereizigers zich kunnen ergeren aan je verbitterde gezicht, het rammen op de knoppen en je gesnauw richting de game. Nee, zo erg zal het niet zijn, toch?

Verbluffende kwaliteit
Naast de perfecte platformgame als launchtitel voor de Vita, zal dit naast Uncharted ook de mooiste game van het apparaat zijn. De details en kleuren zijn magistraal en ik durf zelfs te stellen dat Rayman: Origins voor de Vita grafisch consolewaardig is. Een gedoodverfde uitspraak, maar je moet het zelf zien om het te geloven. De kracht van de handheld is nu al gewaarborgd en dit blijkt ook uit de soepelheid van het spel. De snelle gameplay is uiteraard een gegrepen kans om de framerate te testen en die blijft daadwerkelijk stabiel. Rayman heeft weinig leven in zich, dus een tweevoudige aanraking met iets scherps, vijanden of handen die je willen fijnknijpen, kan fataal zijn. Echter, een verdomd soepel draaiende game maakt het toch draaglijker.

Voorlopige conclusie
De tweede keer dat ik behoorlijk onder de indruk raakte van de PlayStation Vita, komt door Rayman: Origins - de eerste keer was door Uncharted: Golden Abyss. Deze game is een consoleport die heel goed aanvoelt. De wereld is kleurrijk en gedetailleerd op het kleinere scherm, de snelle actie is mogelijk door een wonderbaarlijk stabiele framerate en de moeilijkheidsgraad blijft intact. Ook de laadtijden zijn minimaal, waardoor het spel perfect blijkt voor onderweg. En hoewel de Vita-functies niet volledig worden benut, wat misschien maar goed is voor een vlugge game als Origins, wordt dit toch een van de beste launchgames op 22 februari.

Bron: GamersNET

Geen opmerkingen:

Een reactie posten