vrijdag 10 februari 2012

PREVIEW: Uncharted 3: Drake's Deception Multiplayer Bèta

Daniël de Zwart

Een paar weken kregen Uncharted-liefhebbers, maar ook nieuwe avonturiers, de tijd om zich vast klaar te stomen voor de volledige versie van Uncharted 3: Drake's Deception. De multiplayer bèta, die vrijdag op zijn einde liep, was eerst exclusief voor PlayStation Plus-leden, maar ontwikkelaar Naughty Dog maakte er een open bèta van. Ruim anderhalf miljoen unieke gamers speelden de game en er zijn in totaal 1,9 miljard doden gevallen.

Wellicht dat deze cijfers voor een échte online multiplayer game tegenvallen, maar voor een reeks en vooral een ontwikkelaar die erg bekend is met de singleplayer, moeten we toegeven dat Naughty Dog hier een puike prestatie neerzet. Met Uncharted 2: Among Thieves moest de serie op de kaart gezet worden als een adventure game met een online multiplayer en Uncharted 3: Drake's Deception sleutelt hier aan door. Ook wij hebben de bèta gespeeld en de eerste impressies zijn zeker positief.

Lekker vroeg
Het is logische koek dat we niet direct met alle facetten van een game aan de slag mogen en dat is qua maps meteen te merken. De bèta van Uncharted 3: Drake's Deception begon met twee mappen, namelijk Chateau en Airfield. Vooral de eerste map doet ons denken aan de trailer van Uncharted 3 waarin Drake zich in een brandend kasteel bevindt, maar het heeft ook wel iets weg van het fort uit de eerste Uncharted. Er is veel klim- en klauterwerk te vinden met een zipline waarmee je naar beneden kunt sliden. Naarmate de match vordert, zal de binnenkant van het kasteel vlam vatten en is het zelfs mogelijk dat je bedolven wordt door de vloer die naar beneden komt zetten. Zulke momenten voelen heel dynamisch met de gameplay en het is erg cool dat Naughty Dog dit gewoon in de multiplayer heeft verwerkt.

Airfield is daarnaast een stuk moderner met overal containers, vliegtuigen en andere visualiteiten die op een vliegveld te vinden zijn. In deze map zijn iets meer open stukken te vinden waardoor het lastiger is om te schuilen. De ontwikkelaar is, door dit gezegd te hebben, een fel tegenstander van campers; zo blijkt uit de mappen tenminste. Een turret hier, snipers daar; als er genoeg vijanden op de map te vinden zijn, ben je nooit echt lang ergens veilig. De derde map die later beschikbaar werd gesteld, is Yemen, ook een map met veel beweging. Het level kenmerkt zich door een Midden-Oosten look met nogal een zandkleur en veel reliëf kijkend naar de huisjes. Ook hier is klimmen vereist en is het oppassen geblazen dat je geen headshot krijgt. Deze hoeveelheid mappen is absoluut geen negatief punt, aangezien ze op deze manier vaak worden gespeeld en je merkt dat een hoog level speler de map tactischer speelt dan iemand met een laag level.

Upgraden en medailles
Natuurlijk heeft deze multiplayer een levelsysteem en niet alleen de goede spelers verdienen eraan. Ook spelers die vaak doodgaan, net aan ontsnappen aan een granaat of graag hun tentje opzetten op een plek, krijgen een bepaalde soort waardering van Naughty Dog. Het zijn wellicht lekker sarcastische medailles die je voor een bepaalde actie verkrijgt, maar het betekent wel dat je met deze medailles een 'kickback' aan kunt schaffen. Mogelijkheden zijn bijvoorbeeld in benarde situaties getransporteerd worden naar een andere plek, je wilt even gruwelijk huishouden met een enorme groep spinnen of een dikke raketwerper in je handen hebben. Deze bonussen zijn eenmalig te benutten in een match en ze zijn vrij duur, dus het is belangrijk ze goed te gebruiken. Naast deze kickback is er uiteraard ook ruimte om wapens en je personage van een upgrade te voorzien met je zuur verdiende geld.

Het kleine scala aan wapens biedt ook een klein scala aan upgrades, maar dit kunnen wel scopes, grotere magazijnen en dergelijke zijn. Wij zijn ervan overtuigd dat Naughty Dog nog veel meer in petto heeft en dat dit nog maar het tipje van de sluier is. Ook de enkele perks als meer uithoudingsvermogen en sneller herladen zijn leuk en bekend, maar we hopen uiteraard op meer. Tijdens matches laten sommige spelers weleens schatten vallen, waarmee je later kleding voor je personage kunt vrijspelen. Hoe verder je levelt, hoe meer mogelijkheden natuurlijk en zo nu en dan speel je ook een fantastisch uitziende taunt of dansje vrij om je tegenstanders flink te kak te zetten.

(Coöperatieve) Modi
De bèta van Uncharted 3 biedt gedeeltelijk bekende modi. We kunnen gewoonweg aan de Team Deathmatch, Free For All, Treasure Hunter (King of the Hill look-a-like) en Three Team Deathmatch. Ook is er de Team Objective, die je eventueel kent van Killzone. Hierbij verander je elke paar minuten van speltype, zoals King of the Hill, Marked Man (gemarkeerde vijand neerhalen), Treasure Hunt (zo lang mogelijk de schat in bezit houden) en bijvoorbeeld gewoonweg de tegenstanders doden. Ik moet zeggen dat ik hiermee het meeste plezier aan heb beleefd, aangezien het van alles biedt en in Uncharted is het allemaal heel erg dynamisch. Je switcht met een heel korte pauze over naar een andere opdracht en gaat daar als team mee aan de slag. Verdere modi zijn natuurlijk bekende koek, maar het voelt in de stijl van Uncharted toch heel lekker aan, zoals ook bij Uncharted 2. Het enige nadeel is dat sommige modi te weinig spelers in een map toelaten. Daar zijn de mappen dan toch te groot voor en kom je soms een tijd niemand tegen.

Wat Naughty Dog tevens terughaalt, is de coöperatieve modi. Je kunt met drie man een stukje verhaal spelen in Co-op Adventure, waarbij je meerdere schatten moet verzamelen en op aangegeven plekken neer moet zetten. Dit gaat zeker niet zonder slag of stoot en we hadden het dus ook best zwaar met de nodige bepantserde vijanden, maar het was zeker uitdagend. Bij het beklimmen van een toren moet je kunnen vertrouwen op je medespelers, want tijdens de gehele missie hebben jullie in totaal tien levens tot je beschikking. In Co-op Arena moet je met een vriend of vriendin hordes vijanden tegenhouden wat ook weer heerlijk pittig is.

Voorlopige conclusie
De multiplayer bèta van Uncharted 3 was bijzonder vermakelijk en het zal dan ook voor de nodige uren plezier zorgen. Normaliter ben ik vooral een singleplayer-fanaat, maar voor zulke titels die zichzelf niet altijd serieus nemen, maak ik graag wat online-tijd vrij. Alle opties zoals wapens upgraden en customisatie van je personage was nog wat karig, maar we verwachten dat de volledige game veel meer zal bieden. We hebben in ieder geval op drie gevarieerde maps mogen spelen met de eerste wapens en perks. Over het grafische maken we nu geen woorden vuil, omdat het er allemaal al strak uitzag.

Het klimmen, klauteren en de mêleeaanvallen gingen nog niet altijd even soepel en we merkten daar af en toe een bug, maar Naughty Dog heeft nog genoeg tijd om dit weg te werken. Het systeem dat elke speler op zijn eigen manier wordt beloond en hiermee raketwerpers of een geinige andere bonus kan vrijspelen voegt veel toe. In Keulen zullen we tijdens de Gamescom vast meer zien van Uncharted 3: Drake's Deception, maar over de bèta zijn we erg tevreden.

Bron: GamersNET

Geen opmerkingen:

Een reactie posten