vrijdag 10 februari 2012

PREVIEW: PlayStation Vita

Daniël de Zwart

Eindelijk, maar dan ook eindelijk mocht ik een visuele glimp opvangen van Sony’s nieuwe handheld: de PlayStation Vita. Op de Gamescom gingen we langs om verscheidene titels te testen en ook de meerdere features te ontdekken die het technische snufje rijk is. Het slicke en gestroomlijnde design, het touchscreen, de touchpad aan de achterzijde en natuurlijk de twee analoge sticks. Wij hebben het uitgetest en ons oordeel is toch behoorlijk positief.

Designy
Niet iedereen is het eens met de keuzes die Sony maakt met betrekking tot hun apparaten en meestal komen er klachten binnen over een 'verpest' slim-model van een PlayStation-console of –handheld. Heel erg veel wijkt Sony echter niet af van de origine en dat doet het bedrijf dan ook niet met de PlayStation Vita. Het is een herkenbaar design dat direct gelinkt kan worden aan de PlayStation Portable. Toch is het allemaal net wat strakker, moderner, kent het apparaat stijlvolle afrondingen en ligt de Vita prima in de hand. Waar ik alleen even aan moest wennen, was het gewicht; de Vita is uitzonderlijk licht, hoewel niet storend. Ik ben al tijden gewend aan de DualShock 3-controller van de PlayStation 3 en de ‘fat’ PlayStation Portable. Het gewicht is redelijk vergelijkbaar met de slim-versie van de PSP; makkelijk te dragen en goed in je zak te steken.

De Vita kent een touchscreen en de touchpad die tijdens games goed te combineren zijn en je handen liggen eigenlijk altijd comfortabel. Fantastisch is om te zien dat Sony eindelijk met een handheld komt waar twee analoge sticks op zitten die ook nog eens lekkerder voor de duimen zijn. Mogelijk is het wel een kwestie van gewenning, want ik zat na een tijdje spelen nog steeds met mijn duim op de X-knop, terwijl deze op de rechter stick plaats moest nemen. Die twee zitten zo dicht op elkaar, dat je soms vergeet waar je duim precies rust.

Features in games
Deze features hebben zich geuit in de eerste games die speelbaar waren op de Gamescom. De drie belangrijkste titels die hier even kort worden behandeld zijn Uncharted: The Golden Abyss, Resistance: Burning Skies en LittleBigPlanet. Ten eerste is er in Uncharted veel creativiteit te bieden om de volledigheid van de features te testen. Uiteraard kun je de game gewoonweg met de reguliere controls spelen en de touch mogelijkheden (gedeeltelijk) negeren, maar omdat de PlayStation Vita zo fris aanvoelt, is het geweldig om er toch kennis mee te maken. Je kunt met Nathan Drake weer klimmen en klauteren langs richels, slingeren aan touwen en springen over figuurlijke bodemloze putten. Het klimmen langs de richels is te doen met het touchscreen. Door achter elkaar op de richels te tappen, volgt Drake automatisch dit pad. Moet je naar een richel achter je springen, dan kun je de Vita kantelen en de Sixaxis-besturing zorgt ervoor dat je personage zich ook richting deze richel buigt. Verder kun je aan touwen slingeren door met je vinger over het scherm te sliden, kun je met een touw naar boven en beneden klimmen door met je vingers over het touchpad aan de achterkant te glijden en pak je wapens op door middel van het touchscreen. Granaten zijn daarnaast ook te gooien door op het scherm op het icoontje van de granaat te drukken en je vinger dan naar de plek te bewegen waar je de explosie wilt creëren. Het klinkt simplistisch en dat is het op zich ook wel, maar je hoeft niet altijd de features volledig te gebruiken. De ontwikkelaar van de game geeft je de keuze en dat is natuurlijk wel zo fijn.

Het verzet, en LittleBigPlanet
Het ligt natuurlijk aan de ontwikkelaar om de speciale features van de Vita te benutten, maar Resistance: Burning Skies is de eerste game die het minst gebruikmaakt van de frisheid van het nieuwe apparaat. Ik heb wel gemerkt dat je granaten kunt gooien met het touchscreen, op dezelfde wijze als Uncharted. De speelsessie was echter te kort om meer te ontdekken, maar het lijkt erop dat Resistance gewoon het bewijs wil gaan leggen dat shooters eindelijk op een handheld werken. Het spel kent besturing met twee analoge sticks, de feeling van de Resistance-titels op de PlayStation 3 en ook dezelfde epische schaal. Ik ben benieuwd naar meer Burning Skies en meer features.

LittleBigPlanet is echter bij uitstek dé game om de Vita van een grondige nuance te voorzien. In deze game, de Vita-versie, is nu nog meer creativiteit mogelijk. Verschillende levels in de wereld van LittleBigPlanet bieden dan ook totaal verschillende gameplay, zoals een Sackboy in een fragiele luchtbel waardoor je met je vinger op het touchscreen zijn weg door een level met obstakels moet begeleiden. Ook is er onder andere een stuk met stekels, veel bochtenwerk en vijanden, die ervoor zorgen dat de game een totaal andere spelervaring biedt dan we gewend zijn. In andere levels moest in de 2,5D wereld van de game pianotoetsen worden ingedrukt om zo een brug te onthullen, Tetris-achtige blokken naar voren en naar achteren worden geschoven door middel van het touchscreen en de touchpad en dienden slingerarmen en wielen in beweging te worden gebracht met je vinger op het touchscreen. De mogelijkheden in de LittleBigPlanet voor deze handheld zijn een stuk groter en eigenlijk kennen we het systeem, ‘the environment’, van de franchise, maar met de Vita is het nog verfrissend genoeg om nog een LittleBigPlanet uit te geven.

Navigeren in je omgeving
Een feature die Sony in een presentatie behandelde was Near. Dit is een systeem om mensen in je buurt te vinden die ook een PlayStation Vita hebben. Je kunt dan zien welke games ze spelen, wanneer ze die hebben gespeeld, hoeveel, welke voorwerpen ze hebben en nog een legio mogelijkheden. Vrienden worden is gemakkelijk, items ruilen en delen kun je ook en deze personen kunnen je ook een demo van een paar levels laten downloaden om te kijken of de game het geld waard is. Sony zal nog meer onthullen de komende tijd, maar het begin is er en het lijkt erg leuk te worden om bijvoorbeeld voorwerpen te delen en je kennis met de Vita te vergroten.

Voorlopige conclusie
Zoals ook in de GN On Tour te merken was, ben ik ook met het geschreven woord uitermate blij met de PlayStation Vita. Eindelijk twee analoge sticks waardoor sowieso shooters speelbaar worden, het touchscreen werkt lekker en reageert direct én het heeft multitouch. Ook het touchpad aan de achterkant voelt prima aan, heeft een directe reactie en is voor zoveel te gebruiken. Wel is het zo dat de positie van je vingers niet altijd juist is, dus als je slecht bent in coördinatie, dan kan dit kleine irritaties veroorzaken. De Sixaxis-functie heeft zich echter nog weinig laten zien, maar kent een verbetering ten opzichte van de PlayStation 3-controller. De Vita ligt tot slot heerlijk in de hand, is lekker licht en ziet er slick uit. Een apparaat met potentie dus en we kruisen onze vingers voor goede ondersteuning.

Bron: GamersNET

Geen opmerkingen:

Een reactie posten