vrijdag 10 februari 2012

PREVIEW: Uncharted 3: Drake's Deception

Daniël de Zwart

Uncharted 3: Drake's Deception wordt voor mij het nog meer epische deel in het avontuur van Nathan Drake. Voor de release van dit derde deel zal ik mijn liefde uiten in een item, maar hier bespreken we de Gamescom footage. En wat was ik teleurgesteld dat de singleplayer niet gespeeld kon worden. Op de booth van Sony was alleen de multiplayer mogelijk, maar niet getreurd, deze speelt toch wel verdomd lekker en is al een verbetering ten opzichte van de bèta.

Nog meer uitsloven
Voordat we de multiplayer gaan bespreken, doen we een recap over de singleplayer demo die tijdens de persconferentie van Sony werd getoond. Nathan Drake en Elena zijn ergens naar op zoek en ze moeten een gigantisch vrachtvliegtuig binnen zien te dringen. Onze twee avonturiers beginnen in deze video op een vliegveld; het is schemerig en de tocht begint op het dak van een gebouw. Eenmaal beneden moeten Drake en Elena over een hek waarnaar het nog maar een stukje is richting het vliegtuig. Drake wil Elena beschermen en laat haar aan de andere kant van het hek staan. Hij moet dit alleen doen en hij wil dat ze vertrekt, maar hoe op een leuke manier Uncharted voorspelbaar is, moet Elena Drake toch te hulp schieten.

Drake probeert dichterbij te komen, maar plots sluit het hek dat de toegang naar het vliegtuig afsluit. Hij wordt gesnapt en moet via verschillende niveaus, containers en daken een weg banen richting het al taxiënde vliegtuig. Een explosie hier, een gevecht met vijanden daar, het voelt nog spectaculairder en vloeiender aan dan de vorige delen. Drake heeft er een aantal geweldige mêleeaanvallen bij en kan op vijanden duiken en ze zo grijpen. Hij duikt in een baal tassen en koffers en vervolgt zijn weg naar het vliegtuig. Uiteraard is hij te laat en het vliegtuig maakt aanstalten om snelheid te maken. Daar is dan eindelijk Elena in een jeep om hem alsnog in het opstijgende vrachtvliegtuig te krijgen. Eenmaal in het vrachtmechanisme moet Drake door kruipruimtes op zoek naar hetgeen wat hij moet vinden. Natuurlijk weer een gaaf close-combat gevecht waarbij Drake's vijand de grote achterklep van het vliegtuig opent. Dit resulteert in een gevecht aan de rand van de afgrond, maar het lukt Drake om bagage los te krijgen en deze met een parachute de openlucht in te gooien. Zijn vijand wordt uit het vliegtuig gezwiept, maar ook Drake is nog niet veilig. Alle bagage komt los en hij wordt tevens naar buiten gezwaaid, al lukt het hem om een bungelende kar vast te grijpen. End of video.

Tegen Drake-wannabes
Zelf mocht ik op de Sony booth aan de gang met de multiplayer. Voor Uncharted 3 had Sony kerels op de vloer gezet die gelijkwaardige kleding en sjaaltjes droegen zoals Drake zelf. Ik nam het in Team Deathmatch tegen hen op, maar die gasten hadden alleen een cool uiterlijk; gamen konden ze niet. Of ik was gewoon erg goed, want in een nieuw getoonde map kickte ik behoorlijk hun ass. Zelfs in de minderheid kon ik de score aardig bijhouden (Arrogant! red.). Dat terzijde, de map waarin we tegen elkaar streden, is vergelijkbaar met een vervallen dorpje of ruïne en ligt in de woestijn. De gebouwtjes en andere 'kunstwerken' zijn half verwoest, bieden overal dekking, maar toch ben je nergens veilig. Van alle kanten kunnen vijanden komen en ook van verschillende niveaus. Zoals wel bekend in de singleplayer van Uncharted is het ook een onderdeel in de multiplayer om te klimmen en te klauteren.

Het is dus een fervent detail dat je constant in beweging moet blijven om uit de klauwen van je tegenstanders te blijven of ze juist zelf te flanken. In de map was het daarnaast erg vet om af en toe een zandstorm voorbij te zien razen. Het zorgt voor heerlijke frustratie bij spelers, want je ziet opeens geen fluit meer. Dit houdt de strijd spannend en het is nog leuker om iemand met een mêlee-aanval te killen tijdens zo'n storm. Naast de map die prima in elkaar zit, konden we aan de gang met meer wapens. Verschillende (semi-)automatische mitrailleurs die elk hun eigen specialiteit hebben. Kracht, een red dot of accuraatheid.

Perks en kledij
In de multiplayer waren ook meer mogelijkheden op het gebied van perks en customisatie van je personage. Waar je in de bèta je bonussen moest verdienen en de personages er allemaal vrij identiek uitzagen, was hier meer vordering. Ik heb een perk verkregen zodat mijn karakter tijdelijk sneller rent, ik kreeg een bazooka met twee raketten in mijn handen gedrukt en ik kon een perk activeren zodat mijn kogels meer schade aandeden. Dit was ook weer een kleine greep, maar het is uitgebreider en er zitten leuke extra's bij. In de potjes die gespeeld werden, waren ook meer diverse karakters te zien. De personages waren verschillend aangekleed met leuke details en je had meer het idee dat er unieke medespelers en vijanden op het veld liepen.

Voorlopige conclusie
Misschien niet heel veel nieuws in deze multiplayer-sessie, maar de map was nieuw en had een goed design. De zandstorm was een saillant detail, er waren meer bugs uitgehaald, we hadden meer perks tot onze beschikking en de personages zagen er diverser uit. Vooral de extra's deden het hem in deze sessie op de Gamescom en ik merkte dat Naughty Dog flink aan het poetsen is geweest. Laat die multiplayer maar komen, naast de blockbuster-singleplayer uiteraard.

Bron: GamersNET

Geen opmerkingen:

Een reactie posten