vrijdag 10 februari 2012

PREVIEW: Borderlands 2

Daniël de Zwart

Borderlands was destijds een game waar veel gamers hun glorie over uitspraken en het spel was dan ook een succes te noemen. Geen verrassing dus dat er een Borderlands 2 komt, die volgens ontwikkelaar Gearbox Software een volwaardig vervolg moet worden. Een krachtige presentatie met de nodige humor, ontzettend veel nieuwe features en aanpassingen en een game waar genoeg aandacht aan wordt besteed. Fans gaan genieten.

Vijf jaar later
Het verhaal van Borderlands 2 gaat het heel anders doen; vier nieuwe personages, vijf jaar na het originele verhaal en de storyline is tevens drastisch aangepakt. De ontwikkelaar heeft gezegd dat de missies langer worden, diverser en dynamischer met de omgeving. In Borderlands 2 moet je erachter zien te komen wat er de afgelopen vijf jaar is gebeurd en hoe het met de vier personages uit Borderlands is. Ook moet je op zoek naar een vriend en of dit al een bekende van ons is, dat weten we nog niet. Bovendien zijn de Bandits uit het eerste deel nu een eigen factie en dus zullen ze ook een grotere rol spelen in het verhaal dan voorheen. Dit alles doe je natuurlijk door een nog uitgebreidere wereld te verkennen en alle gebieden die je in de verte kunt zien, kun je ook bezoeken. Een dieper verhaal in een diepere omgeving.

Interactie met de omgeving
Een aanzienlijke verandering en verbetering in Borderlands 2 is dat de omgeving een stuk dynamischer zal zijn. Interactiviteit is een belangrijk punt en als je door de wereld loopt of rijdt, zul je merken dat het allemaal levendiger overkomt; je komt willekeurig vijanden tegen, beesten of ander gespuis dat in de omgeving leeft. Interactie in aanvallen is daarnaast veel vetter geworden. Grote wezens die de aanval op je inzetten, gebruiken niet alleen hun vuisten of gewicht, maar ook voorwerpen uit de omgeving. In de presentatie werd er een gigantische ijspegel naar ons geworpen, maar ook rotsen en zelfs voertuigen. Dit alles is niet scripted, dus in elke andere omgeving en situatie zullen vijanden anders reageren en ook de kleinere tegenstanders, die geen ijspegels kunnen tillen, smijten bijvoorbeeld een deur van een voertuig. Door dit allemaal te zeggen kunnen we concluderen dat de kunstmatige intelligentie (AI) degelijker in elkaar zit dan van Borderlands.

Intelligentie probeert je te slopen
Tijdens de sessie gingen we een Bandit-kamp binnen om personen te zoeken om informatie te vergaren, of ze juist uit te schakelen. De coole introductie van een nieuwe vijand waarbij de naam groot in beeld verschijnt, zit er nog steeds in en dit zorgt voor humor en variëteit in de game. Elke unieke vijand heeft dan ook zijn of haar specialiteit en zo zagen we een grote jongen met een schild voor zich waar een Midget aan vastgebonden zat. Deze Midget kun je neerschieten, maar ook los proberen te schieten, zodat hij als afleiding kan bieden en jij de vijand gemakkelijker uit kunt schakelen. De reguliere Bandits zijn slimmer geworden in de vorm van dekking zoeken, versterking halen en als je zelf hogerop dekking zoekt, komen ze ook daadwerkelijk achter je aan. Tegenstanders blijven niet vanaf beneden schieten, maar zoeken het dan ook hogerop; ze navigeren door de omgeving, springen over hekjes en klimmen op muren. Iets verder in het kamp kregen we te maken met robots die vanuit de maan af werden geschoten - iets wat volgens de ontwikkelaar in elke game cool zou zijn. Deze robots zijn behoorlijk sterk, maar krijgen alsnog hulp van de AI. Zo zijn er kleine jets die de robots komen repareren, dus is het de strategie om eerst deze jets neer te halen en daarna pas de robots. Het is fantastisch om te zien hoe de tegenstand samenwerkt om jou kapot te maken.

Eveneens reageren personages persoonlijker en levendiger op kogels. Schiet je iemand in zijn been, dan gaat hij ook echt mank lopen en zo zijn er veel plekken op het lichaam die een vijand vastpakt waar een kogel in zit. Bij robots kun je onder andere de benen eraf schieten en je ziet ze dan verder kruipen. Ze kunnen echter nog gerepareerd worden, maar het is zo tof die interactie in zo'n game te zien met sterke physics.

Interface tweaks
Niet alleen de omgeving en intelligentie van personages zijn opgepoetst, maar ook de verschillende interfaces en features zijn van een metamorfose voorzien. In Borderlands 2 kun je ook weer ontelbare variaties creëren op het gebied van wapens. Elk stuk van een wapen kun je combineren met tal van andere details van wapens. Dit is allemaal veel overzichtelijker gemaakt en de User Interface draagt minder cijfers dan in het vorige deel het geval was. Ontwikkelaar Gearbox kiest ervoor om de cijfers in te wisselen voor het visuele. Meer plaatjes, meer tweaks, meer mogelijkheden, minder echte menu's, maar bovenal veel duidelijker. Zo is er bijvoorbeeld ook een minimap voor de betere navigatie om je door de grote wereld te leiden. Daarnaast is het gunsystem aangepast; zo kun je gerieflijker vijanden in de war brengen met verscheidene wapens en hoef je sommige wapens niet te herladen, maar smijt je deze gewoonweg naar je vijand. Bandits hebben nu tevens ook Borderlands wapens, wat in het eerste deel niet mogelijk was.

Ook Borderlands 2 kent een level-up systeem en heeft een uitgebreidere opbouw. De tweaks zijn kleiner, maar het zijn er meer en hoe verder je in de game komt, hoe meer beloningen je verschaft. Natuurlijk is de game ook weer met maximaal drie vrienden te spelen en deze interface is tevens vernieuwd. Er is een verbeterde gueststat gecreëerd om veel praktischer elkaars vorderingen te zien. De game inspringen is nu alsmede eenvoudiger en afspreken wie wat doet moet ook soepeler gaan worden. Het is mogelijk dat een speler een hoofdmissie gaat doen, en dat een andere speler een zijmissie begint en dat je elkaar later ergens ontmoet. Dit gaat prima met het verhaal het is een game die sterk staat om met anderen online te spelen.

Voorlopige conclusie
Borderlands 2 is één van de games die voor mij echt een verrassing was op de Gamescom. Het ziet er zoveel sfeervoller uit, vooral door de interactie en het dynamische in de wereld waarin je rondloopt. Vijanden pakken voorwerpen uit de omgeving en gooien het naar je als poging om je te doden, willekeurig zie je karakters rondlopen en de AI werkt in gevechten samen; ze zijn een stuk slimmer geworden. Daarnaast zijn er nog meer mogelijkheden om wapens te creëren en zijn de menu's en andere interfaces veel toegankelijker. Minder cijfers, maar meer met beeld en dus moet het visuele het denkwerk doen. De missies worden groter en diverser, het verhaal moet dieper gaan en er zit nog meer humor in. Aan het eind van de presentatie werden we door een explosie een ravijn in geblazen waarna ons personage zijn middelvingers opstak, wat wil je nog meer...

Bron: GamersNET

Geen opmerkingen:

Een reactie posten