donderdag 26 januari 2012

PREVIEW: MAG

Daniël de Zwart

Sony komt met MAG, een online tactische shooter die 256 man op het slagveld brengt. Ja, werkelijk een Massive Action Game. Is die dan ook Massive-vet? Ik ging aan de slag met de bèta en hier 256... nee, gewoon één voorlopig oordeel.

Om direct met een gigantische deur het huis binnen te wandelen: ontwikkelaar Zipper Interactive flikt het gewoon op de PlayStation 3 om 256 schietgrage gamers vloeiend te laten spelen. Ik ben in de speeluurtjes met MAG maar één keer uit het spel gemieterd, al weet ik nog steeds niet of dat aan mijn gammele, draadloze internet lag of aan de servers van Zipper. Tevens heb ik nauwelijks [i]lag[/i] gehad, dus ik ben aangenaam verrast dat MAG die positieve lijn alvast in handen heeft.

Inleveren
Het is erg enerverend om te zien dat een online game op zo’n grote schaal werkt. Zipper Interactive heeft daarnaast genoeg codes uitgedeeld, zodat de servers vrijwel altijd vol zitten. Erg netjes, maar dat moet ook wel om MAG even flink aan de tand te voelen. Het punt is echter dat het spel niet volledig ‘Massive’ is. Er lopen dan wel 256 soldaten in het veld, maar elk team wordt onderverdeeld in pelotons van 32 man die weer verdeeld worden in squads van 8 man. Uiteindelijk werk jij dus samen met 7 personen die een bepaald doel moeten behalen. Dit kan variëren van het beschermen van voertuigen tot het aanvallen van een bepaalde post of poort. In principe lopen er dus altijd 240 figuranten die per peloton/squad een eigen bestemming hebben. Je kunt de andere soldaten echter wel tegenkomen en helpen een kogel door het hoofd te jassen, maar je eigen doel wordt op die manier niet gehaald.

De spectaculaire actie met zoveel man op een groot veld voelt natuurlijk erg machtig aan, maar je merkt dat er ook ingeleverd moest worden op grafisch gebied om deze soepelheid te krijgen. Geen scherpe textures, details, brute voertuigen en spattende modder bij een explosie. Het valt nog ietwat tegen, maar het drukt de actie absoluut niet. Liever een lag-vrije game dan een grafisch schitterende titel die voor geen meter draait.

Irritante schoffies
Niet elk schietspel vereist samenwerking, maar in een geval als MAG is dat eigenlijk noodzakelijk. Je zal met je teamgenoten moeten communiceren, als je daar de gelegenheid voor hebt, en vaak proberen squadleiders hun soldaten wel commando’s te geven. Beland je in een serieus team, dan willen de opdrachten best goed verlopen. Helaas kom je overal, dus ook in MAG, spelers tegen zo’n game teveel voor hun lol spelen. Een beetje de rotte appels. Word je in een squad gedropt met een paar van zulke schoffies, dan zul je merken dat het gehele teamverband uit elkaar valt. Dit spel vereist namelijk aardig wat tactiek en als een rambo door de grote map rennen werkt in de meeste gevallen niet - af en toe gelukkig wel. In dat opzicht wil MAG nog niet vlekkeloos werken. Waarschijnlijk is het ook de bedoeling dat veelal serieuze, tactische spelers en zeker clans, een game als deze halen.

Vertrouwd
Toch komt dit spel op een aantal gebieden vrij casual over. De controls voelen bijvoorbeeld erg vertrouwd aan. Op het moment dat je de controller oppakt, heb je het al onder de knie. Geen moeilijke combinaties van knoppen, geen simulatieachtige bewegingen, maar gewoonweg soepel. Wapens schieten heerlijk en ook het herladen gaat met een vloeiende beweging. Net als in andere shooters krijg je ook in MAG de keuze je personage aan te passen. Kies een eigen gezicht en een eigen uitrusting. In de bèta was dit nog gering met maar een paar gezichten, wat armor en een summier aantal wapens, maar de keuzes zullen in de volledige versie een stuk uitgebreider zijn. Je kunt het echter wel allemaal zelf samenstellen. Een lichte bepantsering met een zwaar wapen en een health pack of juist veel bepantsering met een sluipschuttersgeweer. Ben je zwaar beladen, dan zul je ook minder vlug over het veld kunnen manoeuvreren.

Als je aan MAG begint, is het geen slecht idee een klasse te kiezen waar je verder mee wilt. Heb je eenmaal een soldaat gecreëerd en je wilt switchen naar een ander team, dan zul je namelijk een geheel nieuw personage aan moeten maken. Je bent dan bovendien al je ervaringspunten kwijt. Ik hoop dat Zipper Interactive dit systeem nog aanpast, want ik vind het toch een beetje omstreden. Je kunt in ieder geval kiezen uit meerdere kampen, drie particuliere bedrijven die elk een ander streven hebben. De ene kant zal meer van het aanvallen zijn en de ander meer van het verdedigen.

Voorlopige conclusie
Er zitten nog wat haakjes en oogjes aan Massive Action Game of wel MAG, maar het heeft absoluut potentie de volgende topper van Sony te worden. De mappen zijn groot, heel groot, en de actie is verbluffend vet. Intense gevechten tussen squads en samenwerken is een must om de opdrachten tot een goed einde te brengen. Helaas is nog niet altijd duidelijk wat je moet doen, maar goede squadleiders willen aardig helpen. Grafisch mag MAG nog een poetsbeurtje krijgen, al is het belangrijkste echter dat de game gewoon soepel draait met 256 spelers online. Echt een titel om in de gaten te houden.

Bron: GamersNET

Geen opmerkingen:

Een reactie posten