donderdag 26 januari 2012

REVIEW: Killzone 2 - Napalm & Cordite Pack

Daniël de Zwart

Zet je vijanden in de vlam, of laat ze uit elkaar klappen. Killzone 2 is namelijk weer een mappack rijker en deze belooft ons twee nieuwe maps, maar ook nieuw gereedschap. Is Napalm & Cordite het waard om aan te schaffen?

Met de vlammen in de pijp
De intense singleplayer van Hollands trots, Killzone 2, deed mij eind februari verbazen. De nieuwste shooter van de Amsterdamse ontwikkelaar Guerrilla Games liet bij mij namelijk een fantastische ervaring achter en na de singleplayer was ik vast wel klaargestoomd om online te gaan. Ook dat speelde heerlijk weg en de maps uit de campagne zijn eveneens online te spelen, dus bekend terrein.. here we come.

In Killzone 2 kun je op acht mappen online knallen, waar je best een tijdje mee vooruit kunt. Voor de zeer intensieve speler zal dat ongetwijfeld niet genoeg zijn geweest, vandaar dat Guerrilla Games al eerder met twee mappacks kwam: “Steel & Titanium” en “Flash & Thunder”. Elk pakket kent twee nieuwe speelbare mappen, maar ook dat bleek niet genoeg want onlangs verscheen namelijk de derde mappack op het PlayStation Network: “Napalm & Cordite”. Wordt het je al heet onder de voeten?

Suljeva Cliffside
De twee nieuwe maps brengen ons ongekende, intense actie, dat moet al gelijk gezegd worden. Killzone 2 is immers een aardige hardcore online shooter en Suljeva Cliffside en Arctower Landing brengen daar geen verandering in. De eerstgenoemde map neemt je mee naar de stoffige buitenwijken van het mijndorpje Suljeva. In de singleplayer baan jij je ook een weg door Suljeva, dus de map komt je ongetwijfeld bekend voor. Ik moet eerlijk zeggen dat dit de meest chaotische en drukke map is van Napalm & Cordite. De Helghast – of de ISA natuurlijk – besluipen je van alle kanten en je bent nergens veilig. Rottige, oude en ongeorganiseerde bouwwerken in het midden van de map leveren een onvoorspelbare strijd in een zanderige bedoening. Suljeva Cliffside is een map met geweldige actie, verdeeld over meerdere niveaus, maar het is jammer dat het iets te gemakkelijk is om te [i]base-campen[/i]. Soms ben je jouw basis nog niet uit of er zit al weer een flinke kogel door je kop. Daar gaat het level-design een beetje tegen het gevoel in, maar de rest van de map zit keurig in elkaar.

Arctower Landing
Arctower Landing neemt je mee naar dezelfde map uit de tweede missie van de singleplayer: Blood Meridian. Het level bestaat uit een stapel gebouwen, zonder schade of half vernietigd. De gevechten vinden zich vooral buiten plaats in smalle straatjes, omgeven door een blauwachtige kleur van de panden. Dat is echter niet het enige, want je bent ook veel binnen met je wapen bezig. In het midden van de map heb je een paar paden met trappen naar andere niveaus. Aan deze paden zitten twee gebouwtjes gelinkt waar hevig granaten naar binnen worden gegooid. Je kunt het wagen van pand naar pand te sprinten, maar de kans dat je het overleeft is klein. De verscheidene missieobjecten zijn daarnaast netjes verdeeld. Het overemen van posten en het vernietigen van objecten is nooit op dooie plekken te vinden. Altijd zijn er wel meerdere wegen waar je doorzeefd kan worden door de tegenstander. Dit maakt het een veelzijdige map, maar ook een pittige. Gelukkig is deze map overzichtelijker dan Suljeva Cliffside, maar verwacht wel verrassingen. Het is natuurlijk mogelijk je op meerdere niveaus uit te stallen en vooral sluipschutters hebben hierdoor een lekker plekje op Arctower Landing.

Nieuw gereedschap
Naast twee nieuwe maps mogen we in Napalm & Cordite ook twee nieuwe wapens verwelkomen. Het schiettuig is al te gebruiken in de singleplayer, maar wordt voor het eerst geïntroduceerd, exclusief op de twee nieuwe maps, in de online multiplayer. Op Suljeva Cliffside vind je in het midden van de map de [i]VC1 Napalm[/i] vlammenwerper. Ik heb dit wapen een aantal keer in mijn handen gehad en ik moet zeggen dat hij lekker te gebruiken is online. Vijanden branden langzaam dood en je kunt de vlammen als de heer en meester verspreiden over een aantal tegenstanders. Het enige nadeel is dat de [i]VC1 Napalm[/i] niet denderend ver schiet en hij raakt vrij snel op. Buiten dat is het een aangenaam wapen om de vlam in de pan te zetten.

Op Arctower Landing is de [i]Boltgun 4400[/i] te verkrijgen. Ook deze zul je in het midden van de map vinden, of uit de handen moeten vissen van een dode Helghast/ISA-soldaat. De [i]Boltgun 4400[/i] is niet zo vloeiend als de gloeiende vlammenwerper, maar laat meer kracht van zich zien. Het wapen schiet een pijl af die na een zeer korte tijd explodeert. Een voordeel van dit gereedschap is dat de pijl blijft plakken, wat geheid de dood betekent als jij hem op je borst geplakt krijgt, of op welke plek dan ook. Een nadeel is echter dat het wapen een lage response heeft, dus als je mist heb je kans zelf de eeuwige jachtvelden te moeten bezoeken. Toch geeft het voldoening als je de vijand ziet vliegen door jouw Boltgun.

Conclusie
Hoewel Napalm & Cordite al de derde mappack is voor Killzone 2, geeft deze toch een bevredigend gevoel. Het pakket voegt genoeg toe aan de online multiplayer waardoor je weer even aan de slag kunt. De maps verschillen van elkaar en van het aanbod uit Killzone 2 zelf en dat is de sleutel tot het succes. Sterk level-design, een hoop paden om de vijand te flanken, meerdere niveaus, missies zijn goed uit te voeren en natuurlijk de twee nieuwe wapens. Op die manier heb je nog meer mogelijkheden om je vijanden (letterlijk) te laten branden. Een minpuntje vind ik dat Suljeva Cliffside een tikje te hardcore en te chaotisch is, maar dat valt de overzien. Het Napalm & Cordite pakket kost 5,99 euro dus ben je de andere mappen zat dan is dit het waard. Je kunt ook gaan voor de bundel welke 12,99 euro kost en de drie DLC-packs bevat. Begin je net met Killzone 2 dan ben je echter nog wel even zoet met de standaard maps.

Bron: GamersNET

Geen opmerkingen:

Een reactie posten