zaterdag 28 januari 2012

REVIEW: Tekken 6

Daniël de Zwart

Welcome to the King of Iron Fist Tournament! Dit kan natuurlijk alleen maar Tekken zijn met dit jaar Tekken 6. Ja, de reeks staat al jaar en dag sterk waardoor we zijn aanbeland bij het zesde deel. Namco brengt geen excentrieke veranderingen aan het licht, maar borduurt elke keer verder op de bekende formule, en dat mag!

Fighting games houden mij tegenwoordig minder lang vast dan vroeger. De tijd van de ouderwetse Street Fighter en Tekken is eigenlijk wel een beetje voorbij, maar toch voel ik elke keer weer de drang een nieuwe versie van een bekende vechtreeks uit te testen. Street Fighter IV is in mijn bezit en ook Tekken 6 voor de PlayStation 3 staat in de kast, maar nu gaan we het hebben over Tekken 6 voor de PSP. Geen lullige poort, maar een versie waar de handheld trots op mag zijn.

Ouderwets gezond
Om ongezouten te zijn, als het in deze gladde tijd nog kan: Tekken verandert bij de kern niet, maar alles wat eromheen zit krijgt een sleutelbeurt. De formule van de reeks blijft natuurlijk ‘slaan en schoppen’ en hier combinaties van maken, maar elke Tekken-game heeft toch hier en daar kleine aanpassingen. Het eerste deel begon met een luttele achttien personages, wat er op de dag van vandaag veertig zijn. Dat geeft al aan wat voor ontwikkeling de serie doormaakt. De zes nieuwe personages in Tekken 6 zijn het tevens waard om in deze game te mogen pronken, aangezien de meeste vechters een eigen vechtstijl en volledig eigen combo’s bezitten. Dit maakt het spel alleen maar gevariëerder en ik moet ook zeggen dat de personages vrij gebalanceerd in elkaar steken. Er zitten altijd wel vechtersbazen bij die je niet lekker vindt spelen, maar over het algemeen pak je de game snel op en word je snel behendig met een personage.

Het mooie is ook dat de oudere deelnemers van het ‘King of Iron Fist Tournament’ zo her en der een lichte aanpassing in de besturing hebben. Sommige combinaties van knoppen lopen net wat lekkerder in elkaar over en ik ben zelfs wat nieuwe technieken tegengekomen. Hwoarang is bijvoorbeeld een personage die ik veelvuldig gebruik en daar kwam ik vrij veel nieuwe moves tegen. Voor sommigen kan dit betekenen dat ze weer even moeten wennen aan hun favoriete character, maar het zijn absoluut geen drastische veranderingen.

Compleet
Tekken 6 is niet alleen compleet als je kijkt naar de personages, ook in de verschillende modi is er weer de nodige keus. Natuurlijk zijn er de Arcade Battle, Practice, Story Battle, Challenge Battle, Ghost Battle en Gallery. Bekend staat de Story Battle natuurlijk om haar verhaallijn met bijbehorende filmpjes of comic-stukjes en daar is Tekken 6 geen uitzondering op. Je vecht daarnaast de stages af, als je tenminste Azazel op een normale manier kunt verslaan. Dit monster vult zowat het hele scherm en blokt vrijwel alle aanvallen. Dichtbij komen is lastig en op afstand blijven is ook geen optie, want de eindbaas is tevens handig in afstandsaanvallen. Jammer genoeg zijn eindbazen nooit mijn favoriet geweest en de absurde aanwezigheid en laffe aanvallen van Azazel beschouw ik dan ook als een minpunt.

De beruchte, RPG-achtige, Scenario Campaign uit de consoleversie is uit deze PSP-versie gelaten, wat eigenlijk maar goed is ook. Die modus heeft alleen maar gefaald. Wat natuurlijk een bekend fenomeen is van Tekken, is de customization van de personages. Van hoeden tot brillen tot de meest gekke kledingstukken zijn er aan je vechter te binden. Door gevechten te winnen verdien je Gold, waarmee je deze accessoires kunt aanschaffen en van Tekken dus een foute game kunt maken.

Geen stabiliteitscrisis
Waar deze PSP-versie van Tekken 6 zich al zo compleet presenteert en heerlijk wegspeelt, kunnen we op andere punten ook zeer tevreden zijn. Grafisch ziet het spel er zeer strak uit. Voor een handheld zijn er aardige details op te merken en behoudt de reeks echt haar eigen stijl en [i]look[/i]. Uiteraard doet hierbij het geluid niet onder. De vlotte soundtrack en stoot, schop- en kreungeluiden zijn altijd weer fijn om te horen. Positief is ook de stabiliteit van Tekken 6. Er zijn geen framedrops te zien en de laadtijden zijn al helemaal om van te glimlachen, een paradijs zelfs als je de game installeert. Dit is een grote verbetering ten opzichte van de consoleversies, die nogal vervelende laadtijden kennen. Je kunt dus gerust een hoop potjes vechten onderweg, geen probleem.

Een klein nadeel aan deze versie is dat hij geen online multiplayer kent. Die hele modus is gewoon weggelaten. Tekken 6 is wel via ad-hoc te spelen, maar dan moet er iemand in de buurt zijn, ook met een PSP én Tekken 6. Hoewel dit minpunt te overzien is, zullen er fanatiekelingen zijn die toch wel balen van deze missende optie.

Conclusie
Tekken 6 op de PlayStation Portable is compleet, uitgebreid en de reeks vecht nog even lekker als altijd. De nieuwe personages zijn een waardige toevoeging en de oude garde heeft hier en daar een lichte metamorfose gekregen wat betreft uiterlijk, maar ook zeker qua moves en combo’s. Tekken 6 is soepel, heeft korte laadtijden en ziet er ook gewoon sfeervol en strak uit. De minpunten zijn de eindbaas Azazel, die de ontwikkelaar zelf al de prullenbak in had moeten gooien, en de missende online multiplayer. Verder is dit een must-have voor de fighting liefhebber die een PSP op zak heeft! (9,2)

Bron: GamersNET

Geen opmerkingen:

Een reactie posten