REVIEW: Civilization Revolution

De revolutie is begonnen! Bereid kanonnenvoer voor op een harde strijd, breng cultuur en beschaving in de maatschappij, word geldgeil of sleep de mensheid mee van een paar duizend jaar voor Christus naar een moderne metropool vol technologie in de verre toekomst. Welkom in de wereld van Sid Meier’s Civilization Revolution! Een mengelmoes van strategie en cartoony graphics, helemaal omgemaaid tot een behoorlijke consolegame. Pin jezelf vast in een plofstoel of –bank, pak wat te drinken en te eten, want de revolutie zuigt je op naar de diepte van de nacht..

De heerschappij wacht
Civilization is van origine een PC reeks. Al jaren worden de redelijk hardcore gamers voorzien van kwaliteit en pure strategie. Vooral het steden opbouwen, het opzetten van een plan en nadenken over zetten die je moet doen maken het een serie waarbij de speelduur flink op kan lopen en waar de casual gamer al gauw afhaakt. Civilization Revolution is echter de eerste zet naar de next-gen consoles en ik moet zeggen dat ontwikkelaar Firaxis Games erin is geslaagd. De PC versies hadden strenge diepgang, maar op de consoles is dit stukken zachter geworden. Het micromanagement (o.a. stedenbouw) bijvoorbeeld is grotendeels de taak van de computer geworden, zodat jij je vooral kan focussen op de aardbol die nog onontdekt is. Revolution biedt hierin een aantal mogelijkheden die eigenlijk in vier hoofddoelen gepropt zitten: Overheersing, Economie, Cultuur en Technologie. Bij Overheersing is de taak een bepaald aantal grote steden te veroveren door middel van oorlogvoering. Kies je par exemple voor de technologische kant, dan zul je veel moeten upgraden en bouwen om uiteindelijk als eerste de ruimte in te gaan, op zoek naar Alpha Centauri.

Diepgang is te creëren..
Wanneer je Civilization Revolution voor het eerst opstart, kun je kiezen voor een uitgebreide tutorial die je de beginselen van de game laat achterhalen. Het eerste wat je opvalt – voor een beginner in de reeks (zoals ik ) – is dat Revolution een turn-based RTS is. Dat is de gehele reeks al vanaf het begin en kent, net als bijvoorbeeld het bordspel Risk, een beurtensysteem. Tijdens een beurt is het mogelijk je stad of steden te beheren, troepen te verplaatsen, vrede te stichten en handel te drijven met andere rijken of zelfs steden aan te vallen. Je hebt gelukkig wél alle tijd om over zetten na te denken. Zoals eerder gezegd gaat Revolution minder diep dan de PC versies, en dat is onder andere te merken aan de besturing, waar ik later op terug kom. Daarnaast ken deze game amper een verhaal, maar laat je wel de hele map bepalen. Dit is het punt waar diepgang te creëren is. Strategisch te werk gaan is belangrijk door eenheden jouw steden en gevaarlijke paden te laten bewaken, steden te voorzien van meer en meer gebouwen, tempels en Wonders, aan technologie te denken én op cultureel gebied vordering te maken. Je hoeft natuurlijk niet op alles te letten, maar een opstand kan tot stedenverlies leiden etc. Er zijn zoveel mogelijkheden dat diepgang gemakkelijk op te vijzelen valt..

De tegenstand bestuurt!
Je bent uiteraard niet alleen op de verscheidene mappen van Civilization. In het begin is er de keuze uit een aantal bekende leiders, denk aan Caesar, Napoleon, Ghandi en Abraham Lincoln. Uiteindelijk zijn er 16 beschavingen beschikbaar met elk zijn eigen specialiteit. De één zal sneller overwinnen in een oorlog terwijl de ander veel beter te werk gaat in de economische tak. Dit zorgt ervoor dat Revolution afwisselend blijft doordat het ene rijk zich ingraaft en sterk verdedigt terwijl de ander zoveel mogelijk wil uitbreiden daar de laatste in de technologie ver voor loopt. Het kan zich in leuke situaties uiten en je zal ook in dit aspect van de game na moeten denken. Ofwel meer diepgang.

Bovendien is het spel gemakkelijk bestuurbaar. Waar je op de PC een toetsenbord vol knoppen tot je beschikking hebt, houd je hier alleen maar een simpele controller vast. Vandaar dat meer opties door de computer worden uitgevoerd. Met de D-pad kun je bijvoorbeeld van eenheden wisselen, met het linkerpookje zweef je over de gehele map en met L1 krijg je het stedenscherm voor je waar alles te bouwen valt. Het is heel gemakkelijk om grondstoffen te ontginnen, goud binnen te halen en je rijk te beheren. Ook wegen creëren gaat met een simpele handeling om zo eenheden over langere afstanden te verplaatsen. Een controller is misschien een stuk beperkter, maar het werkt als een tierelier. Daarbij zorgt het simplistische ervoor dat de vaart in het spel blijft en het is zelfs mogelijk stappen voor een volgende beurt vast te zetten. En tot slot zit het tempo er ook in doordat de AI heel snel de zetten doet.

Adviezen
Vooral in de tutorial zul je gedurende het potje advies krijgen van, jawel, adviseurs. In bepaalde omstandigheden – en aan de hand van de leider die jij kiest - word je aangeraden over te stappen op bijvoorbeeld democratie. Er kan geen oorlog gevoerd worden, maar het is mogelijk technologieën uit te wisselen om sneller cultuur te vergaren of om meer grondstoffen te verkrijgen. Tevens melden zich zo af en toe belangrijke personen bij je steden. Je krijgt één beurt om na te denken of je deze persoon in je stad wilt houden of voor het goud gaat. Een belangrijk persoon (Vasco da Gama, Thomas Edison etc.) brengt meer plek in de stad of een extra technologie. Je zult dus een keuze moeten maken wat jij het belangrijkste vindt. De adviseurs en leiders die regelmatig in beeld verschijnen zijn overigens in een erg leuke stijl neergezet en komen aardig gedetailleerd over. Een andere optie is echter de 'Civilopedia' te raadplegen. Een encyclopedie waar echt álles in staat over de game, heel veel tips en informatie over steden, leiders, eenheden etc.

De kleurrijke aardbol
De wereld van Revolution is zeer kleurrijk, het bevat in die zin veel meer sfeer dan de oudere delen. Als je wel eens games speelt van Firaxis en dan vooral met de naam ‘Sid Meier’ ervoor, dan komt de cartoony stijl je wel bekend voor. Het moet je echter liggen en het kan zelfs kinderachtig overkomen. Vergis je niet, Civilization Revolution kent meerdere moeilijkheidsgraden die de game ook écht moeilijker maken. Ik vind zelf dat de kleuren voor meer sfeer zorgt en de aparte Meier wijze kan ik ook wel waarderen. Helaas is het grafisch geen hoogstandje. Bepaalde delen, zoals de adviseurs, leiders en kleinere details van steden zien er degelijk uit, maar bijvoorbeeld sommige eenheden kennen veel minder detail en de mappen mochten ook wel wat strakker ogen. Maar vooralsnog niet storend voor de gameplay. Daarnaast is het geluid dik in orde. De (dreigende) stemmetjes van personen, het bouwen van verscheidene objecten en het bewegen van eenheden klinkt allemaal erg leuk en is van aangename kwaliteit.

Helaas blijft deze game niet geheel uit de problemen. Revolution kent wat technische mankementen als framedrops, haperingen en gemiddelde laadtijden. Het zijn net die kleine dingetjes die deze consoleversie van Civilization weerhouden van een topscore, want de gameplay zit keurig in elkaar en het biedt vele mogelijkheden.

Online versnelling
Het singleplayer gedeelte van dit spel zal je wel redelijk wat uurtjes zoet houden, zeker als je potjes zeer uitgebreid speelt en vrijwel alles benut wat er te halen valt. Het is mogelijk om er 10 uur over te doen, maar je kan ook in 2 uur door duizenden jaren reizen. Aan jou de keus hoe je het aanpakt. De verschillende mappen en vele beschavingen zorgen er sowieso voor dat de replaywaarde hoog is. Bovendien is er ook nog een online modus. Ben je er klaar voor? Dan zou ik het zeker proberen, want de tegenstand speelt heel anders. Het is alleen te hopen dat iedereen er zin in heeft, want net als in de singleplayer kun je gerust 5 uur aan een potje zitten. Er zijn gelukkig wel wat opties uitgehaald om de gameplay te versnellen. Maar kapt iemand er toch mee, dan neemt de computer het over, wat natuurlijk jammer is. Een echt persoon verpletteren is immers veel leuker.

Civilization Revolution is een goede mix van strategie en simplistische gameplay. De besturing is volledig aangepast aan de consoleversies en werkt uitstekend. Voor de hardcore fans zou Revolution wel eens een kleine teleurstelling kunnen zijn vanwege de andere stijl en doordat o.a. micromanagement door de computer wordt uitgevoerd. Toch kan de fanbase worden uitgebreid met deze geheel nieuwe Civilization game, en dat mag ook wel. Het is kwaliteit maar met een aantal mankementjes. Daarnaast hadden de hoeveelheid instellingsmogelijkheden uitgebreider gemogen. Grafisch is het geen parel en op technisch gebied mocht er ook wat verbetering gezien worden. Toch zijn deze minpunten, samen met framedrops en haperingen in geen grote mate storend dat het de gameplay verneukt. Revolution weet van zijn heerschappij te genieten! (8,5)