REVIEW: Metal Gear Solid 4 - Guns of the Patriots

Een meesterwerk.. Meer is er zeker nodig. Misschien episch erbij. Het is niet moeilijk hier vindingrijke woorden aan vuil te maken. De passie, de sublimiteit. Het is.. Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots. Het is een reeks die al jaren en jaren op zijn poten blijft staan en ik denk dat deze in de loop der jaren alleen maar sterker is geworden. Het eerste en tevens het laatste deel op de PlayStation 3 zal deze vierde Solid titel zijn. Hideo Kojima, de geestelijk vader van Metal Gear, zegt na dit deel niet meer aan een nieuw (Solid) hoofdstuk te werken, wat hij eigenlijk na zo goed als elk deel heeft gezegd. Desalniettemin zal de Metal Gear saga wél doorgaan. Welnu, Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots is mijn eerste deel uit de serie, dus ik zal proberen zo goed mogelijk m’n verhaal te doen. Bovendien ben ik nu door Old Snake op zoek gegaan naar de vorige drie delen. Dat zegt al heel wat over de Wapens van de Patriotten..

War has changed..
Snake – later in de game officieel benoemd tot Old Snake – begint zijn tocht bij een kerkhof vol bloemen. De fans weten wie er in het graf ligt waar Snake bij staat, voor de rest, daar kom je vast achter. Otacon, de techneut die Old Snake helpt met alle technologische snufjes van dien, verstoort de welkome rust van de ouwe baas, ‘We found him’. De zoektocht naar Liquid Snake is begonnen. In een volgende cutscene buldert een enorm vrachtvliegtuig door de lucht waarna het verhaal zich ontpopt in een wirwar van termen en enerverende gesprekken. Goed je kop erbij houden, want het is bekend dat de Metal Gear Solid serie een gecompliceerd verhaal kent. Even later, ergens in het Midden-Oosten, zweven verzachtende soundtracks uit de TV en scheuren er legertrucks voorbij. Nee, voor Snake is de oorlog veranderd. Nee, voor iedereen is de oorlog veranderd. Rebellen vechten tegen de Private Military Company’s (PMC’s), het is wreed en deze oorlog kent geen genade. Sublieme momenten met Snake, Liquid, veel oude bekenden uit de vorige delen en de intrige rondom de Patriots en The System. Meer ga niet zeggen over het verhaal. Dit is één van de weinige games/reeksen waar een dermate sterk vertelsel achter schuilt, dat ik amper wat durf te vertellen in verband met spoilers. Wél kan ik jullie zeggen dat Guns of the Patriots een zeer intrigerend verhaal met zich meesleept waardoor je maar wilt blijven spelen, hoogst episch.

De slang strijd, de slang sluipt
Doordat de oorlog een andere wending heeft verkregen, zal Snake in Metal Gear Solid 4 midden in de strijd zitten. Je kunt dit spel dan ook onderbrengen in misschien wel een term als action-sneaking game. Er zijn immers bijna geen jungles meer waar jij in je eentje sluipt, er zijn vrijwel geen gebouwen meer waar jij alles in je eentje opknapt en naar binnen sneakt. Zoals het begin laat zien zullen er in grote delen van Guns of the Patriots soldaten om je heen zijn. Niet alleen de PMC’s, maar ook de Rebellen. Denk niet meteen dat het spel in een vlaag omgeslagen is naar een action game, nee, ook het sluipen en zachtjes killen van vijanden zal nog steeds een groot onderdeel zijn van de gameplay. Je hebt ditmaal weliswaar een keuze. De die-hard fan zal blij zijn dat nagenoeg de gehele game te spelen is zonder een enkele soldaat te killen of zelfs gezien te worden. De nieuwkomer of minder grote fan zal dan weer blij zijn dat je af en toe ook tussen de Rebellen je roes uit kan slapen. Actie is immers in Metal Gear Solid 4 gemakkelijk te veroorzaken, aangezien de controls zeer soepel zijn waardoor het zelfs aan kan voelen als een Third-Person Shooter.

Het kan ook een voordeel opleveren om zo nu en dan een PMC in het hoofd te raken. Snake is in de game onpartijdig, want het geeft hem geen extra’s, wie er ook wint. Tóch kun je profijt hebben van de Rebellen. Speel je doorgaans het hele spel in stealth positie, dan zal je zelfs op moeten passen voor deze Rebellen. Daarom is het goed voor hun neus een PMC neer te halen, zo zien ze dat jij toch een soort van aan hun kant staat. Op latere tijdstippen kun je bijvoorbeeld ook Rebellen redden van gijzelnemers, om vervolgens op een ander moment geholpen te worden door deze ‘vrienden’. Heel gemakkelijk om beter de PMC’s te besluipen en te ontwijken. De Rebellen zijn er dan voor de afleiding.

Snake kronkelt afwisselend!
Zoals eerder vermeld, zijn er in Guns of the Patriots meerdere strategieën te bedenken. Neem bijvoorbeeld een basis waar je langs moet. Dit kun je kronkelend en kruipend doen, heel stilletjes allemaal. Een tweede optie is alles overhoop schieten en om tot rust te komen laat je Snake een peuk opsteken, de stress die hij heeft opgelopen zal ook werkelijk dalen. Tot slot kun je er voor kiezen een aantal vijandige soldaten zonder enig geluid te killen, een paar andere PMC’s die Rebellen op de grond houden te voorzien van sniperrifle lood en op die manier de Rebellen te bevrijden, waarna je rustig verder kunt. Zo heb je tal van mogelijkheden. Het sneaken is bijvoorbeeld vereenvoudigd. Old Snake heeft de zogenoemde OctoCamo aan, een strak pakje welke als kameleon fungeert. Blijf je een seconde achter een muur schuilen of lig je heel even stil op de grond, dan verandert de gehele OctoCamo naar de kleur van de omgeving. Doe daarnaast alsof je dood bent en de vijand zal je niet snel opmerken. Via de Solid Eye kun je tijdens het sneaken gemakkelijk zien waar de vijand is, het is immers een multifunctioneel apparaatje. Het dient als map, nightvision en verrekijker. Na een bepaald stuk krijg je bijvoorbeeld ook een oude olieton en kartonnen doos waar jij je onder kunt verschuilen, maar je kunt evenzeer op je rug gaan liggen en van de ene naar de andere kant rollen. Dit om weer onzichtbaar de PMC’s te omzeilen. Alles zit verwerkt in een heerlijke besturing met de controller (DualShock 3 met rumble!) en een volledig beweegbare camera waar de gameplay en afwisseling alleen maar beter van wordt.

Kojima laat ons lachen
Wat is Metal Gear Solid zonder de eigenwijze Kojima humor? Inderdaad. Het is geen serieuze titel waarbij je alleen maar gespannen zit. Nee, de humor is geweldig! Denk bijvoorbeeld aan de iPod, Snake heeft er één. Eén van de oudste modellen, maar wel 30GB. Gedurende de game liggen er op verschillende plekken muziek. Themes van Metal Gear Solid 1, 2 en 3, maar ook podcasts en vreemde Japanse muziek. Snake’s snor wordt er grijs van.. Hij is in ieder geval een vies mannetje. Op een bepaald moment staat Ouwe Snake met een bloedmooie brunette te praten en ‘per ongeluk’ gaat z’n sigaret naar de grond. Eenmaal met de hand bij de sigaret draait het hoofd van Snake om onder het rokje van de dame te kijken. Bovendien kent deel 4 van de serie ook een hoop easter eggs, die voor een deel alleen op te vallen zijn voor de fans. Een hint; bij het begin kom je een duidelijke grap tegen van Kojima. En als klap op de vuurpijl kun je lachen om de volgescheten broek van Akiba, een oude bekende. De stank is echter niet te harden.

Lange rit.. net een film..
Naast humor is de serie van Kojima ook niks zonder lange cutscenes en codec gesprekken. Voor elke missie heb je de Mission Briefings, die veelal de langste ritten maken. Tussen de gameplay door kom je ook veel tussenfilmpjes tegen. Al deze ‘films’ zijn essentieel voor de game, aangezien ze voor het grootste gedeelte het verhaal vertellen. Neem de tijd, want een cutscene duurt soms langer dan een half uur. Gelukkig is Hideo Kojima lief voor ons. Er zit namelijk een pauze functie in de filmpjes. Moet je dus even nodig naar de plee, vraagt je vriendin even om vlugge seks of wil je de bak popcorn weer bijvullen, knal dan die startknop in. Briljante extra. Een tweede ding is dat je verscheidene camera’s kunt selecteren, zodat je andere ruimtes ziet of de gedetailleerde hoofden van de personen in kwestie. Nog een feature is bijvoorbeeld de Mk. II, het door Otacon gemaakte robotje. Dit swingend stukje metaal volgt je (onzichtbaar) overal in de game en je kunt er zelfs de vijand mee afleiden of een stroomschok mee geven. Hij is tevens handig om wapens of munitie te kopen. In de cutscenes is Mk. II ook te selecteren. Dit om de aanwezige characters beter te bestuderen. De tussenfilmpjes zijn daarnaast echt zwaar van topkwaliteit en laten de kracht van de PlayStation 3 naar voren komen. Het detail op de gezichten, de vloeiende bewegingen, de vette en perfect gesynchroniseerde stemmen en de actie van de vele cutscenes. Sublimiteit ten top!

Overigens zijn de codec gesprekken eveneens aangepast. Voorheen waren er pasfoto’s te zien van de mensen waarmee je sprak. Nu is alles interactief en zie je dus echt Otacon, Campbell of een ander personage op de cam. Het is allemaal niet zo stijf, de gesprekken zijn losjes en van hoge kwaliteit. Tijdens cutscenes zal je ongetwijfeld links –en rechtsboven in het scherm de knoppen ‘L1’ en ‘X’ zien verschijnen. Druk hierop en tja, dan krijg je iets te zien..

Metal Gear Solid leeft in detail
Naast alle features die in Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots zitten – nu ben ik er nog een hoop vergeten, is het evenzo belangrijk om de controls en audiovisuele kanten te bekijken. Ik meldde eerder al dat de vele cutscenes in de game schitterend zijn. De fans en mensen die een verhaal belangrijk vinden, zullen zich laten meeslepen door deze vertelling. Het is misschien complex, maar de manier waarop het wordt verteld is ronduit voortreffelijk. Hier en daar een grafische texture die mist, maar verder top. Zo ook de in-game graphics, één van de mooiste PlayStation 3 spellen - al dan niet van elk platform - van dit moment. Het detail, de sfeer, de stijl, het steekt allemaal op de juiste manier in elkaar en vrijwel alles is sterk gedetailleerd. Net zoals de graphics is evenals het geluid van uitstekende kwaliteit. De verschillende klanken van wapens (een hoop wapens), gevechten in de verte, Gekko’s (Mechs die loeien als koeien met vleselijke benen) die in de verte aan komen stormen, vogels die fluiten, cavia’s die je hoort, PMC’s en Rebellen die schreeuwen, de geluiden komen van alle kanten. Bovendien zijn de soundtracks ingenieus, ze passen precies in de game en Kojima weet op welk moment hij welk nummer moet draaien. En tot slot het laatste puzzelstukje, de gameplay. Old Snake kan een hele hoop, maar ook sommige dingen minder. Loopt hij te lang gebukt, gaat zijn rug zeer doen. Wordt de oude rakker te gestresst, gaat hij over z’n nek en verliest hij een balkje ‘Ration’, een soort van bewustzijn. Allemaal punten die met de gameplay te maken hebben, maar niet storend zijn. De controls zijn uitermate soepel en wennen snel. Via het menu kun je wapens kopen, een therapeut bellen en je map bekijken. In-game verloopt het wapens wisselen en het switchen van de Solid Eye naar bijv. de iPod met verschillende knoppen erg lekker. Het schieten werkt uitstekend, en je kunt de beweegsnelheid naar eigen smaak aanpassen. Enig minpuntje is het kruipen met Old Snake. Vooral in First-Person visie. Terwijl je kruipt bestuur je hem alleen met de linkerpook en is even snel omkeren er niet bij. Het was beter geweest als hier gewoon de twee pookjes werden gebruikt.

Wie denkt dat Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots een meesterwerk is, heeft het mis. Het is meer dan dat. Hideo Kojima is er voor de zoveelste keer in geslaagd een zeer sterke sneaking game neer te zetten met een enorm intrigerend verhaal. Het beste is om de oude delen eerst te spelen, maar als nieuweling is het ook redelijk te begrijpen. Alle onduidelijke punten en vragen uit de andere delen worden in Metal Gear Solid 4 allemaal beantwoord. Voor de fan een must en voor de nieuwkomer eigenlijk een te late start, maar beter laat dan nooit. De geniale cutscenes, schitterende graphics, het sublieme geluid en soundtracks en de heerlijke controls en gameplay, samen met het grootse verhaal, maken van Guns of the Patriots een perfect slot voor de reeks. Vergeet Grand Theft Auto IV, vergeet vele andere toppers, haal Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots en beleef het epische van het epische! Jammer dat een 10 het hoogst te geven cijfer is. (10)