dinsdag 24 januari 2012

REVIEW: Lair

Daniël de Zwart

Ontwikkelaar Factor 5 heeft eindelijk de draak losgelaten! Een tijd terug zag ik beelden van Lair en ik was verkocht. Want hoe vet is het om op een machtig monster te vliegen dat vuur spuwt?! Het concept is schitterend, en dit had ik van de uitwerking ook verwacht. Helaas zat het de ‘Rogue Squadron’ maker niet mee en waren er veel problemen tijdens de ontwikkeling. Lair had een PlayStation 3 launchtitel moeten worden, maar hij is meerdere malen uitgesteld. Dit is echter niet duidelijk te zien.. deze draak mist zijn vleugels.

Heet verhaal?
Draken vind ik vet, ze zien er bruut uit en áls er dan iets van een film of game van uit komt, wil ik natuurlijk wel een goed verhaal. Het concept en de presentatie zijn niet slecht, maar de uitwerking had beter gekund. De hoofdpersoon is Rohn, een strijder aan de zijde van de Asylian, en hij moet het opnemen tegen de wraakzuchtige Mokai. Moeder Aarde is namelijk geteisterd door brullende vulkanen. De twee beschavingen worden gesplitst: Asylia trekt naar de kust met groene, vruchtbare gebieden terwijl de Mokai het moeten doen met vulkanische gebergten. Het ‘vulkanen’ ras eist door middel van een oorlog het territorium op van de Asylian. Er zal met man en beest gevochten moeten worden voor de laatste waterbron, waarin Rohn centraal staat. Op je loyale draak strijd je tegen grondtroepen, neushoornachtige beesten en schepen om de Mokai terug te dringen. De cineastische tussenfilmpjes zien er schitterend uit en deze zorgen af en toe voor een aardige plottwist in het verhaal. Jammer genoeg komt het vrij langzaam op gang en is het geheel rommelig. Het verhaal van Lair kan blijven boeien, al zul jij je moeten mengen in de personages en de draak in de hand kunnen houden.

Sixaxis komt uit de broekzak
Lair is een belangrijke titel qua besturing. Deze game heeft namelijk de gehele motion-sensing van de Sixaxis in handen. Dit betekent dat er geen mogelijkheid bestaat met de analoge pookjes te spelen. Je zult met de controller moeten bewegen om jouw vliegende makker te besturen. In eerste instantie was ik hier bang voor, aangezien de besturing zeer slecht werd ontvangen. Echter, toen ik eenmaal de tutorial had doorgeworsteld en ik de eerste missie vastgreep, moet ik zeggen dat ik positiever uit mijn bol schoot dan voorheen. De controller is niet bedoeld om mee in het wild te slaan, dus als je het rustig aan doet, zal je het gevoel hebben écht op een draak te vliegen. Desalniettemin moet ik iets bekennen. De besturing van de Sixaxis doet zijn werk in open gebieden, maar wanneer de bedoeling is in een krappe binnenomgeving rond te zweven, begint de frustratie. Het overzicht is weg en ik was onderhand tien minuten rondjes aan het maken voordat ik wist wat ik moest doen. Ook moet je dan nog zorgen dat het doelwit geraakt wordt.

In open gebieden is het eveneens niet altijd koek en ei. Er vliegen soms teveel draakachtige beesten rond, dat je niet weet van welke kant je wordt aangevallen. Snelle reacties zijn op dit moment noodzakelijk, maar daar is de Sixaxis niet op gebouwd - zoals bij de Wii-mote wel het geval is. In ieder geval niet in Lair. Ik zwiepte vaak genoeg de controller omhoog om mijn draak 180° te keren, maar in de meeste gevallen werd dat geweigerd. Een duikvlucht maken lukte dan weer wel meermaals.

Missie: elimineer de tegenstander
Samen met de Sixaxis besturing worden de missies in deze game erg pittig. De opdrachten zijn daarbij wel gevarieerd. De ene keer zul je mensen redden, de andere keer soldaten op de grond uitroeien wat met slowmotion beelden héél vet is om te zien! Een derde poging is bijvoorbeeld graanboten beschermen tegen de ijsdraken van de Mokai, schepen naar de bodem laten zinken of gewoonweg wraakzuchtige beesten van vuur voorzien. Gevechten van dichtbij waren hierbij indrukwekkend te noemen. Door op het juiste moment een voorgeprogrammeerde knop in te drukken, kwam je tegenover een (ijs)draak te hangen. Door middel van de verschillende knoppen kun je de vijand bijten, krabben of van een hete adem voorzien. Genoeg variatie, maar het is vaak frustrerend. Er wordt weinig uitleg geboden wat precies de bedoeling is en het scherm zit vol met draken en ander gespuis. Je weet dikwijls niet waar je moet beginnen en welke doelwitten je moet vernietigen. Ook wanneer jij een vliegend monster te grazen neemt met vuur, hoort de camera naar de vallende vijand te richten. Tenminste, dat zou je denken. De camera draait in dat geval alle kanten op en een seconde later zie je Rohn en zijn vriend weer verschijnen. Wanneer dit gebeurt, is het overzicht helemaal zoek.
Het gebrek aan checkpoints is er echter in overvloed. Ben je net ‘lekker’ met een missie bezig - bijna een kwartier - en dan valt het doek! Rohn en zijn gevederde vriend sterven en ik heb het vaak genoeg gehad dat ik de gehele missie opnieuw moest doen.

WRAAAGHHH!
Naast de redelijke gameplay, is er zeker aandacht te vinden bij het grafische en klank gedeelte. First of all.. de draken en andere gemanipuleerde stukken vlees zien er goed uit. Er mist vaak wel wat detail, maar de vormgeving, de originaliteit en het gedrag is vet. Ook de omgevingen kunnen met deze tijd meedraaien. Het rijk van de Asylian ziet er bijvoorbeeld erg netjes uit en het is dan ook leuk om zo nu en dan wat rond te vliegen en te genieten. Helaas is er teveel aandacht besteed aan de gebieden waarin de belangrijkste gebeurtenissen plaatsvinden. Daarbuiten lijken de graphics op een zeer oude PlayStation 2 game. De meeste aandacht is naar de cut-scenes gegaan, waar het detail vanaf springt. Zeer indrukwekkend!

Het beste van Lair zit hem trouwens in het geluid. De kwaliteit van het gebrul van draken, Manta’s en mensen is uitstekend. Alsmede de voice-overs van de personages in de cineastische tussenfilmpjes zijn van hoge mate. De geluiden van dieren in Lair zijn overigens realistisch. Factor 5 heeft een team naar de dierentuin gestuurd om geluiden van verscheidene diersoorten te analyseren. Deze geluiden zijn zo gemonteerd dat het gekrijs van een draak bijvoorbeeld afstamt van een leeuw en een aap. Erg tof om te horen. Maar de muziek is misschien nog wel het beste uit de game. Verscheidene soundtracks maken het rondzweven een beademing. Alles paste bij het juiste moment en daar genoot ik van.

All I need is montáááge, montáááge!
In het geheel is Lair geen slecht spel, maar er waren duidelijk problemen bij het monteren van deze titel. Het verloop van de filmpjes, de missies, het geluid en het verhaal is stroef. Vaak wordt een filmpje of in-game beelden afgekapt en krijg je een ander scherm te zien. Dit oogt goedkoop waardoor ik geen hoge waardering geef aan Factor 5. Al is de framerate in orde. In hele drukke gebieden wil er nog wel eens een framedrop plaatsvinden, maar over het algemeen blijft Lair soepel draaien. Dat is een sterk pluspunt.

Conclusie
Tot mijn spijt moet ik meedelen dat Lair niet de topper is geworden waar ik op gehoopt had. De Sixaxis besturing is leuk, maar als het op precisiewerk aankomt, is het bijna dramatisch. Missies zijn veelal overbodig pittig waar ook de onoverzichtelijkheid mee te maken heeft. Gevechten zijn daarbij wel erg spectaculair en is het gaaf om te zien als er enorme hordes vijanden hun ding doen. Wanneer jij je ermee gaat bemoeien, wordt het lastig. De afwerking had velen malen beter gekund, al ziet het er visueel aardig goed uit. De Middeleeuwse setting is mooi om te zien en de bijbehorende muziek geeft een algemeen beter gevoel. Jammer, maar de draak zal weer moeten wachten op de echte vrijheid die hij verdient. (6,6)

Bron: GameVillage

Geen opmerkingen:

Een reactie posten