dinsdag 24 januari 2012

REVIEW: LittleBigPlanet

Wat ooit als vernuftig PlayStation Network spel begon, is heden ten dagen uitgegroeid tot één van de grootste al dan niet dè grootste (PlayStation 3) game van 2008: LittleBigPlanet (LBP). Maar wat is LittleBigPlanet? Die vraag is vanaf de aankondiging in 2007 vele malen naar voren gehaald, maar zonder een diepe filosofische blik te werpen op het innovatieve gedrag van ontwikkelaar Media Molecule (MM) , zal het zich verschuilen achter de platform titels. Of is het toch een bouwgame, of een actiegame, of een puzzelgame? LittleBigPlanet is een mix van meerdere genres die in één perfecte setting is beland. Met in de hoofdrol Sackboy, een jute pop die volledig aanpasbaar is, heeft Sony zich een geheel nieuw symbool aangenaaid voor haar PlayStation 3. De snoezige expressie en het schattige imago van het totaalbeeld blijkt een ijzersterke zet.

Een jute aardkloot, een jute verhaallijn..
LittleBigPlanet begint met het zicht op de aardkloot, die overigens volledig van stoffen materiaal is. Op deze planeet is het de bedoeling met je uniek gevormde Sackboy 8 verschillende continenten uit de brand te helpen. Of beter gezegd, je zult de kleurrijke heersers van de gebieden moeten helpen. Dit doe je door de Story mode te doorlopen in verscheidene stijlen en settings. Het verhaal kent geen diepgaande conversaties en plotwendingen, nee, het is vooral simpel gehouden en laat veel koddige momenten opkomen. In zo’n 50 levels en challenges, die allen een complexe, kwalitatieve opbouw hebben en van grote pracht zijn, zal je behoorlijk goed kennis maken met Sackboy. Elk level kent haar eigen design, puzzels, prijzen, doelen en grappen.

Afrika bijvoorbeeld kent een savanneachtige setting waarbij je erachter moet zien te komen wat de buffels dwars zit. Je zal wel moeten, want je hebt immers met je onderzeeër een standbeeld van Koning Zola gesloopt. De Koning denkt dat de buffels ontstemd zijn doordat krokodillen in de buurt zijn. Echter, de zoon van een woestijnrat, Stripy Tail, is verdwenen en jij moet hem zien te vinden. Je komt hem tegen in een club en zal hem moeten verslepen naar zijn moeder. Niet alleen de moeder, maar ook een aap is erg blij dat Stripy Tail terug is. Maf? Inderdaad, maar dat is LittleBigPlanet in de volledigheid met haar grensverleggende designconstructie.

Rennen, springen, slingeren en puzzelen!
Als je LittleBigPlanet voor het eerst speelt, denk je al snel dat de gameplay voortdurend hetzelfde is. Klopt, je bent aan het rennen, springen, puzzels aan het oplossen, objecten aan het verslepen en als het moet slinger je ook aan apen, giraffen en vogels. De puzzels zijn veelal simplistisch en de platform elementen doen niet veel anders dan de ‘standaard’ platformgames, maar met het overweldigende physics systeem dat Media Molecule aanhaalt is elk level uniek. In LittleBigPlanet heeft vrijwel elk voorwerp invloed op de gameplay. Karton ren je snel omver, maar een constructie van baksteen of metaal is een stevig kunstwerk. Bollen aan touw laten je over moordende stekels slingeren en giraffen helpen je een niveau hoger. Dát maakt deze game zo uniek, alles werkt en het heeft een ontzettend schattige uitstraling met alle kleurtjes van dien. Tevens kent LBP een 2,5D samenstelling, wat zorgt voor 3 niveaus in de diepte. Hiermee zijn de mogelijkheden tot het creëren van een level nóg uitgebreider dan voorheen en zijn levels grootser dan wanneer je een 2D game speelt. Helaas is het verplaatsen tussen de niveaus niet altijd even accuraat en rent je Sackboy nog wel eens door na een sprong. Dit kan fataal zijn, maar voor verstorende momenten zorgt het niet.

Uitdagingen om te verzamelen
In elk level van de game zijn scorebubbels te vinden die je punten op doen vijzelen. Aan het einde van een level is namelijk een scorebord die je jouw plaats op de ranglijst laat zien. Naast punten zijn er ook prijsbubbels te vinden. Soms op gemakkelijke plekken, soms achter dieren en hellingen verschoven of zelfs op hoger gelegen plaatsen. De prijsbubbels verschaffen voorwerpen en stickers die te gebruiken zijn om je Sackboy te customizen - wat op ieder moment kan door de pop-it te openen met Vierkantje – en om in eigen levels te plaatsen. Sommige mensen rennen binnen 5 á 10 minuten door een creatie, maar wil je zo veel mogelijk unlockables verzamelen, dan ben je toch iets langer bezig. En bepaalde levels speel je meerdere keren om én alles te verzamelen én doordat ze niet snel zullen vervelen. Door de challenges daarentegen ben je zo heen. Dit zijn geen echte levels die een verhaal vertellen, maar ze kennen meestal een race tegen de klok. Met een skateboard naar de finish, met autootjes racen, over bewegende rollen langs vuur en hete kolen en het beklimmen van gebouwen. Allemaal elementen die kort maar zeer krachtig zijn en voor veel plezier zorgen. Ook hier zal je voorwerpen kunnen vinden die erg tof en handig zullen zijn. Zoals ik al eerder zei, de unlockables zijn te gebruiken in je eigen levels. Ofwel, LittleBigPlanet kent een uitermate uitgebreide level editor om eigen creaties te bouwen en te publiceren op het internet.

Timmerman en sfeermaker in één..
Je bent wellicht een tijdje zoet met de singleplayer modus van LittleBigPlanet, maar de level editor die de game kent is misschien wel één van de meest sublieme features. Ontwikkelaar Media Molecule heeft deze editor veel gepromoot de laatste tijd, want user generated content is nog nooit zo belangrijk geweest. Binnen no-time waren er na de release in verscheidene categorieën al vele levels te spelen, te raten en je kunt ze ook bij je favorieten zetten. Want ja, zo’n beetje alles is mogelijk. Met meer dan 40 voorwerpen in ieder level van het verhaal zijn keuzes onvoorstelbaar groot. Uiteindelijk zullen bepaalde onderdelen vaak gebruikt worden, maar met meerdere materialen, kleuren, schroeven en bouten ontstaan er op het wereldwijde net ongelofelijke, ingenieuze en unieke creaties. Er zijn vierkanten, driehoeken, cirkels etc. waarmee je vlug grote tekeningen uit je losse pols haalt, dus een gebouw, dier of voertuig is zo gemaakt. Met wielen, schakelaars, straalmotoren, lichaamsdelen, raamdecoraties en de gekste stickers is niets onmogelijk. Zelfs muziek en geluiden van dieren zijn er in overvloed te vinden. Ook kun je eigen foto’s maken met je PlayStation Eye en die in je eigen creatieve levels plakken. Maak je daarnaast een licht level met veel kleurtjes, word je vanzelf vrolijk. Zet je de belichting laag, is een spookhuis nooit ondenkbaar. Vorm tevens je Sackboy om tot een spookachtige leeuw met een zwarte hoed en een roze bril en je bent klaar voor het avontuur.

Een opmerking op de editor is echter wel dat deze soms te uitgebreid is. Op zich is zoeken naar materialen in de pop-it niet moeilijk, maar de ontoegankelijkheid in het plaatsen ervan geeft een hoge leercurve. De tutorials zijn gelukkig met een humoristisch tintje en worden perfect uitgelegd, maar om een zo goed mogelijk maaksel te bouwen, ben je al gauw een aantal uur verder. Een helling of gebouw is al gauw scheef en aanpassen vergt ook de nodige handigheid. Toch is de editor vrij verslavend wat al snel dit minpunt doet vervagen. Alleen levels als die van MM zul je pas na heel veel oefenen kunnen creëren.

Meerdere Sackboys zijn nóg schattiger
Een onmisbare feature in LittleBigPlanet is natuurlijk een (offline) multiplayer functie. Speel met vrienden op één TV of online met vreemden en los samen puzzels op, spring door de originele universums en mep elkaar naar de grond. Eigenlijk is deze game dan ook veel leuker met meerdere mensen. Hilarische momenten ontstaan doordat je medespeler tijdens het slingeren aan je been hangt, jullie elkaar beplakken met stickers en puzzels kunnen halen die alleen met minimaal twee spelers op te lossen zijn. Ga je daarna ook nog online en pik je willekeurig levels van de aardkloot, zul je versteld staan wat er allemaal al te vinden is. Zoeken naar creaties is nog niet zo efficiënt, maar Media Molecule heeft aangegeven dit gebruiksvriendelijker te maken. Persoonlijk vind ik levels waarin je moet racen het leukst. Met z’n allen – spelen tot vier man – aan een voertuig hangen of individueel in een houten scheurbak als eerste de finish proberen te halen is lachwekkend. Online kent bovendien ook vrijwel geen lag, dus avonden levels zoeken en spelen zullen er genoeg zijn. Een andere multiplayer feature van LittleBigPlanet is dat je met meerdere mensen in de editor bezig kunt zijn. Dus het is mogelijk een creatie te maken waar meer dan alleen je eigen naam op komt te staan. Een enerverende optie die hilarische momenten op zullen wekken.

Een game als LittleBigPlanet heeft zo veel mogelijkheden, dat ze niet allemaal te bespreken zijn in een simpele Review. En dat is maar goed ook, want ontdekken is een woord dat prima past in het woordenboek van de developer. De stijl en setting die de game bezit zijn ontzettend absurd maar voortreffelijk tof. De muziek die ernaast klinkt is maf en past perfect bij het spel en de verschillende stijlen van de continenten. Je bent tevens wel eventjes zoet met de singleplayer doordat een level elke keer anders leeft, en de voorwerpen die er te vinden zijn haal je vrijwel nooit in één speelsessie. Toch maakt online LittleBigPlanet nog subliemer dan hij als is. Het werkt als een tiet, creaties op het internet zijn heerlijk en niets is leuker dan met meerdere mensen offline en online spelen. LittleBigPlanet doet wat het moet doen en maakt álles waar. Hulde voor Media Molecule! (10)

Bron: GameVillage